'Campagne '30 dagen zonder klagen' moet positieve instelling bevorderen'
Gepubliceerd op 20/01/2025 15:00 in Binnenland
Op de derde maandag van januari ervaren sommigen 'blue monday' als de meest deprimerende dag van het jaar. De oorzaak hiervan wordt toegeschreven aan een combinatie van factoren, zoals voorbije feestdagen, het vooruitzicht op de volgende vakantie, slecht weer en verwaterde goede voornemens.
Een Britse wetenschapper bedacht twintig jaar geleden een formule voor blue monday, hoewel het moeilijk is om gevoelens van neerslachtigheid en lusteloosheid in cijfers uit te drukken. Tegenwoordig wordt de dag vaak gebruikt als marketinginstrument voor het verkopen van zonvakanties of sauna-arrangementen.
Oud-BMX'er Jelle van Gorkom, die na een ongeluk halfzijdig verlamd raakte, is een van de ambassadeurs van de campagne '30 dagen zonder klagen'. Hij benadrukt dat klagen niets oplevert en pleit voor een positieve instelling. Volgens hem is het uiten van emoties prima, maar klagen versterkt negativiteit.
Klinisch psycholoog Christine Brouwer benadrukt dat klagen over zaken waar men geen invloed op heeft, zinloos is. Ze waarschuwt voor het creƫren van een 'klagende meute', iets wat ook in de media vaak gebeurt. De campagne moedigt aan om de focus op positieve zaken te richten en zo een positieve verandering te bewerkstelligen.
De '30 dagen zonder klagen'-campagne, die al enkele jaren in Belgiƫ wordt gehouden, adviseert om vooral aandacht te besteden aan positieve aspecten. Dit jaar staat de werkomgeving centraal. Zelfs optimist Jelle van Gorkom erkent af en toe te klagen, maar benadrukt dat hij zich richt op het positieve in het leven.
Voor degenen die hun klaaggedrag willen evalueren, biedt de campagne een 'klaagbarometer' aan. Hiermee kun je inzicht krijgen in je eigen klaaggedrag en tips ontvangen over hoe om te gaan met klagers als je zelf niet tot die groep behoort.