Drugdealers maken steeds meer gebruik van creatieve reclametactieken

Gepubliceerd op 07/07/2024 14:00 in Binnenland

Drugdealers worden steeds actiever in het promoten van hun waar. Ze sturen proefpakketjes met drugs door de brievenbus en delen uitgebreide menu's met xtc, ketamine en MDMA. Het Trimbos-Instituut maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Laura Smit-Rigter van het instituut noemt het zorgelijk dat dealers professionele advertenties gebruiken.

In Utrecht zijn honderden mensen verrast met mooi opgemaakte flyers met een drugs menu. Volgens de Nationale Politie is dit de eerste keer dat dealers zo openlijk reclame maken. De menu's werden al langer gedeeld in interne groepschats, maar nu proberen dealers meer klanten te binden door ook de risico's van het gebruik te vermelden.

Naast traditionele dealers worden ook websites voor 'designerdrugs' steeds innovatiever. In Groningen deelt de designerdrugwebsite Nakkie zelfs gratis proefpakketjes uit aan studentenhuizen. Deze drugs lijken op verboden varianten, maar vallen niet onder de opiumwet door kleine verschillen op molecuulniveau.

2-MMC, de designervariant van 3-MMC (Miauw Miauw), mag nu nog verkocht worden zolang het niet voor menselijke consumptie is. Maar er wordt gewerkt aan een aanpassing van de opiumwet om hele groepen stoffen te verbieden. Als de wet wordt aangenomen, zullen veel producten van designerdrugwebsites niet meer verkocht mogen worden.

Het Trimbos-Instituut en de politie twijfelen aan het succes van deze reclametactieken. Volgens hen is online verkoop effectiever dan fysieke flyers. Ook het CBS heeft onderzoek gedaan naar overlast door drugshandel, maar specifieke vragen over reclame-uitingen waren niet opgenomen. Uit het onderzoek bleek dat de ervaren overlast in grote steden is toegenomen, terwijl landelijk gezien ongeveer 3,5 procent van de inwoners last heeft van drugshandel.

Lees meer nieuws in binnenland