Schiphol wil verbod op privéjets in 2025, experts betwijfelen haalbaarheid
Gepubliceerd op 18/04/2023 23:00 in Binnenland
Schiphol-topman Ruud Sondag heeft aangekondigd dat de luchthaven vanaf eind 2025 een verbod wil op privéjets. Dit zou moeten zorgen voor beperking van geluidhinder en overlast. Onder privévluchten vallen zakenvluchten, vakantievluchten voor privépersonen en het regeringstoestel. Verschillende luchtvaartexperts betwijfelen of een verbod haalbaar is, gezien Nederland gebonden is aan wereldwijde verdragen.
Greenpeace en Extinction Rebellion voeren al langere tijd actie tegen dit soort vluchten, met name tegen privévluchten naar vakantiebestemmingen. Volgens Schiphol geldt dit voor 30 tot 50 procent van de privévluchten. Critici vinden dat er voldoende commerciële vluchten en treinen beschikbaar zijn naar vakantiebestemmingen. Sondag geeft nu gehoor aan deze kritiek, omdat privévliegtuigen onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier veroorzaken.
De branchevereniging van privévliegers, EBAA, stelt echter dat de zakelijke luchtvaart maar een klein deel van de totale CO2-uitstoot veroorzaakt en dat de toegevoegde waarde van zakelijke vluchten twee miljard euro per jaar is. Een verbod zou dan ook een gigantische impact hebben op het vestigingsklimaat. Luchtvaartdeskundige Joris Melkert zegt dat privévliegtuigen per passagier een stuk vervuilender zijn, maar totaal gezien verantwoordelijk zijn voor een klein deel van de CO2-uitstoot op Schiphol.
Volgens experts is de kans klein dat privévliegtuigen vanaf 2025 niet meer welkom zijn op Schiphol, gezien het internationale Luchtvaartverdrag van Chicago uit 1944, waarin landen hun luchthavens open moeten stellen voor vliegtuigen uit andere landen. Een luchthaven kan het aantal vliegbewegingen op grond van geluidhinder alleen verminderen na het doorlopen van een zogeheten balanced approach-procedure, waarbij omwonenden, luchtvaartondernemingen, de luchthaven en andere betrokken partijen in het proces meegenomen moeten worden. Schiphol moet daarom zorgvuldig te werk gaan en rekening houden met andere alternatieven tegen geluidhinder.
Hoewel minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat positief tegenover de plannen van Schiphol staat, zijn er nog nodige juridische punten die besproken moeten worden. Mendes De Leon, emeritus hoogleraar lucht- en ruimterecht, is kritisch op Schiphol en wijst erop dat de luchthaven niet de bevoegdheid heeft om eenzijdig een besluit te nemen. De Europese Commissie moet bovendien de procedure beoordelen en beslissen of er genoeg juridische grondslag is om privévliegtuigen te weren.