Tientallen nieuwe slachtoffers van phishing bij Bunq melden zich

Gepubliceerd op 31/05/2024 19:00 in Binnenland

Na recente publicaties van NOS en NRC hebben tientallen nieuwe slachtoffers van phishing zich gemeld bij Bunq. Bedragen van 100.000 euro per geval zijn geen uitzondering, en minstens twee gevallen zijn minder dan een week oud.

De totale verliezen van ruim 1,6 miljoen euro bij 28 slachtoffers zijn gestegen met minstens een miljoen euro door de nieuwe meldingen.

Deskundigen hebben aangegeven dat de werkwijze van de aanvallers waarschijnlijk niet succesvol zou zijn bij andere banken. Er is verbazing over de buitgemaakte bedragen en het ontbreken van beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben. Slechts weinig slachtoffers worden gecompenseerd.

Als reactie op de publicaties heeft Bunq de klantenservice verbeterd door Nederlandssprekende medewerkers van het hoofdkantoor te laten bellen met slachtoffers. Dit is opvallend, omdat de topman eerder aangaf dat Bunq nooit de telefoon opneemt voor klanten.

Verschillende slachtoffers hebben al gesproken met medewerkers van Bunq, waaronder Arco de Graaff die 99.000 euro verloor door op een phishinglink te klikken. Hoewel hij geen schadevergoeding ontving, benadrukt De Graaff ook de verantwoordelijkheid van Bunq bij de kwestie.

Het Openbaar Ministerie is gestart met een onderzoek naar phishing bij Bunq, nadat aangiftes wezen op aanzienlijk hogere schadebedragen dan gebruikelijk. Slachtoffers hebben contact gezocht met rechtsbijstandsverzekeringen en advocaten en bijna iedereen heeft aangifte gedaan.

Lees meer nieuws in binnenland