Nederlandse Orde van Advocaten ziet groeiende vraag naar veiligheidsmaatregelen
Gepubliceerd op 20/05/2023 15:01 in Binnenland
Er is onder advocaten in Nederland steeds meer vraag naar veiligheidsmaatregelen, zo meldt Jeroen Soeteman, bestuurder bij de Nederlandse Orde van Advocaten. Per week melden zich twee advocaten bij een speciaal noodnummer en er zijn advocaten die rondlopen met een noodknop. Daarnaast is er veel vraag naar speciale weerbaarheidstrainingen en komt er een speciale 'vertrouwensadvocaat'.
De veiligheid van advocaten is de afgelopen jaren meermalen in het nieuws geweest, onder meer door de moord op Derk Wiersum en de arrestatie van Inez Weski, de advocaat van Ridouan Taghi. Of deze gebeurtenissen een direct verband hebben met de groeiende vraag naar trainingen en veiligheidsmaatregelen is volgens Soeteman lastig te zeggen. Wel geeft hij aan dat de maatschappij en criminaliteit zijn verhard en dat advocaten zich hiervan bewust moeten zijn.
Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag, worden er steeds meer weerbaarheidstrainingen aangeboden. Zo zijn er onlangs 600 trainingen aangeboden voor beginnende advocaten, waarbij alle beschikbare plekken snel volgeboekt waren. Advocaten leren op zo'n training hoe ze om moeten gaan met agressie en bedreiging. Soeteman vindt dat advocaten al vanaf hun eerste jaar bewust moeten zijn van de risico's.
Daarnaast maken advocaten veel gebruik van een speciaal noodnummer, waarbij er direct contact is met het Openbaar Ministerie, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en met lokale dekens. Gemiddeld bellen twee advocaten per week dit nummer als zij een dreiging ervaren. Dit kan bijvoorbeeld vanuit de eigen cliënt komen of van een wederpartij. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de advocaten vorig jaar een dreiging, intimidatie of fysieke agressie heeft ervaren.
In geval van dreiging, inventariseert een speciaal team van de advocatenorde wat er nodig is, variërend van een noodknop en acute beveiliging tot doorverwijzing naar de lokale advocatendeken. Een alarmcentrale luistert in het geval van nood mee, ziet de locatie van de advocaat en kan indien nodig de politie inschakelen. Hoeveel advocaten een noodknop hebben, wil Soeteman niet zeggen.
Vanwege de toenemende druk op de advocatuur gaat de advocatenorde ook vertrouwensadvocaten aanstellen. Dit zijn collega's die een advocaat vertrouwelijk kan bellen om een kwestie voor te leggen, bijvoorbeeld als een cliënt onder druk zet of als er zorgen zijn over de veiligheid op de langere termijn. Zo hoopt de Nederlandse Orde van Advocaten dit in de breedte aan te bieden, zodat elke advocaat iemand kan spreken.