Overheid moet luisteren naar burgers in plaats van nieuwe regels te maken
Gepubliceerd op 22/05/2024 05:00 in Binnenland
De Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman hebben in hun jaarverslag over 2023 kritiek geuit op de overheid. Zij stellen dat de overheid te vaak nieuwe wetten en regels maakt, terwijl het beter zou zijn om goed naar de burgers te luisteren. Dit rapport, getiteld Burgerperspectief: een manier van doen, is aangeboden aan de Tweede Kamer door ombudsman Reinier van Zutphen.
Uit het jaarverslag blijkt dat de ombudsmannen vorig jaar ruim 22.000 klachten en hulpvragen ontvingen van burgers, kinderen en veteranen. Ze concluderen dat de overheid te veel vasthoudt aan regels en procedures, en te weinig luistert naar de behoeften van de burgers. Persoonlijk contact en luisteren naar de burgers en kinderen zou volgens hen een behoorlijke manier van handelen zijn.
Een ander punt van kritiek is dat de overheid slecht leert van eerdere fouten. Zo blijft de overheid zich volgens de ombudsmannen te veel focussen op financiƫle controle en verantwoording, in plaats van op het vinden van passende oplossingen voor burgers. De kinderopvangtoeslagaffaire wordt genoemd als een voorbeeld van traag en ingewikkeld handelen van de overheid.
De ombudsmannen zien een giftige paradox in de manier waarop de overheid problemen benadert. Door te veel te denken in problemen, houdt de overheid onbedoeld vaak verbeteringen in de dienstverlening tegen. Dit komt onder andere tot uiting in de jeugdzorg, waar elke poging om problemen op te lossen lijkt te leiden tot nieuwe problemen.
Met het oog op het voorlopige coalitieakkoord uit Van Zutphen zijn zorgen geuit over de voorzieningen in de zorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Hij benadrukt dat er nog veel vragen zijn rondom essentiƫle dienstverlening van de overheid, die nog onbeantwoord blijven. Van Zutphen blijft alert en hoopt op verbeteringen in de dienstverlening aan de burgers.