Klacht van Europese organisaties tegen Chinese webwinkel Temu

Gepubliceerd op 16/05/2024 13:00 in Binnenland

Zeventien Europese consumentenbelangenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben een gezamenlijke klacht ingediend tegen de Chinese webwinkel Temu. De organisaties beweren dat Temu zich niet houdt aan de Europese wetgeving en verboden technieken gebruikt, zoals dark patterns, om consumenten te beïnvloeden.

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond verklaart dat Temu niet op een eerlijke manier opereert door essentiële informatie achter te houden, waardoor consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen maken. Daarnaast is het voor klanten moeilijk om te bepalen of de producten veilig zijn en worden ze blootgesteld aan manipulatieve technieken om meer geld uit te geven op het platform.

Een van de beschuldigingen is dat klanten op Temu vaak een duurder alternatief te zien krijgen nadat ze op een artikel hebben geklikt, wat volgens de Consumentenbond niet is toegestaan. Ook is het volgens de bond lastig voor klanten om hun account op te heffen. De klacht is ingediend bij toezichthouders in 17 landen, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in Nederland.

Temu geeft aan de klacht serieus te nemen en zegt deze grondig te zullen bestuderen. Het bedrijf beschouwt zichzelf als een nieuwkomer in Europa en belooft naar de feedback van klanten en consumentenorganisaties te blijven luisteren. Een woordvoerder benadrukt dat Temu transparant wil zijn en alle wetten en regels wil naleven.

De klacht van de zeventien organisaties komt na eerdere bezwaren van onder andere de Italiaanse Altroconsumo, die vorig jaar ontdekte dat dertien cosmeticaproducten van Temu geen of weinig van de vermelde ingrediënten bevatten. De Duitse consumentenbond Verbraucherzentrale Bundesverband beschuldigde Temu dit jaar van het misleiden van klanten met valse recensies en kortingsacties.

Temu zegt bereid te zijn om met de betrokken partijen in gesprek te gaan om eventuele tekortkomingen aan te pakken en de service te verbeteren. Het bedrijf werkt ook aan een systeem om onveilige producten in het assortiment op te sporen en uit de verkoop te halen.

Lees meer nieuws in binnenland