ProRail blijft moeite houden met op tijd rijden van treinen
Gepubliceerd op 18/04/2024 19:00 in Binnenland
ProRail heeft in zijn jaarverslag geconcludeerd dat het nog steeds niet goed lukt om het spoor zo in te richten dat treinen op tijd rijden. Het bedrijf zegt hard te werken aan verbetering, maar de resultaten blijven nog achter.
Uit het jaarverslag van NS, verantwoordelijk voor het meeste treinverkeer, bleek eerder al dat minder reizigers het afgelopen jaar op tijd aankwamen. Vooral in het najaar waren er veel verstoringen en vertraagde en te drukke treinen. ProRail meldde vorig jaar al dat reizigers te maken hadden met de meeste overlast in jaren op het spoor.
De normen voor treinen op het normale spoor worden nog steeds niet gehaald. Het percentage treinen met meer dan 5 minuten vertraging ligt gemiddeld op 11 procent, terwijl dit maximaal 8,5 procent zou moeten zijn. Op de hogesnelheidslijn vertrekt ongeveer 40 procent van de treinen met vertraging, terwijl maximaal 16 procent de norm is.
ProRail wijst drie hoofdoorzaken aan voor de achterblijvende prestaties: tijdelijke snelheidsbeperkingen op het spoor, tekort aan materieel en personeel bij NS, en gebrek aan bufferruimte in de dienstregeling. Incidenten zoals aanrijdingen, loslopende dieren en weersinvloeden hebben ook invloed gehad op de dienstregeling.
Het bedrijf kondigt maatregelen aan om de situatie te verbeteren, zoals het opheffen van tijdelijke snelheidsbeperkingen en het creƫren van meer bufferruimte in de dienstregeling. Er wordt ook gekeken naar het verlagen van storingen door incidenten, onder andere door de inzet van flitscamera's bij overwegen.
ProRail heeft afgelopen jaar meer werk dan ooit laten uitvoeren en heeft meer dan 400 projecten gepland voor dit jaar. Topman John Voppen benadrukt dat het spoor grotendeels stamt uit de periode na de Tweede Wereldoorlog en dat er op veel plekken behoefte is aan een tweede ronde groot onderhoud. Tegelijkertijd wil het bedrijf het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer.