Verkoop dieselbusjes stijgt ondanks invoering zero-emissiezones

Gepubliceerd op 14/04/2024 11:00 in Binnenland

Vanaf volgend jaar zullen 29 gemeentes zero-emissiezones invoeren, waardoor busjes en vrachtwagens die CO2 uitstoten geleidelijk uit de (binnen)steden worden geweerd. Ondanks de verwachting dat dit zou leiden tot een toename in de verkoop van elektrische auto's, blijkt het tegenovergestelde waar te zijn.

De verkoop van dieselbusjes is de afgelopen maanden juist gestegen, terwijl de verkoop van elektrische alternatieven laag blijft. Dit komt deels door de mogelijkheid voor nieuwe dieselbusjes die voor 2025 zijn aangeschaft om tot 2028 rond te blijven rijden.

Een andere reden voor de stijging in de verkoop van dieselbusjes is de afschaffing van de bpm-belastingvrijstelling volgend jaar. Dit zal de prijs van busjes gemiddeld met 15 tot 20 duizend euro doen stijgen, waardoor ondernemers liever nog voor die tijd een nieuwe dieselversie aanschaffen.

Op dit moment rijdt slechts 2,5 procent van de ruim 1,1 miljoen busjes elektrisch. Hoewel er maandelijks een kleine duizend elektrische busjes bijkomen, ligt dit aantal veel lager dan het aantal dieselwagens dat verkocht wordt.

Sommige ondernemers lijken weinig haast te hebben met het aanschaffen van elektrische wagens, ondanks de invoering van zero-emissiezones. Verschillende gemeentes hebben uitzonderingen en ontheffingen ingesteld, waardoor de overgang naar elektrisch rijden voor sommigen minder urgent lijkt.

De onrust en zorgen onder mkb'ers en zzp'ers nemen toe door de regelwijzigingen. De kosten en praktische aspecten van elektrische voertuigen maken de overstap voor sommigen moeilijk. Winkeliers in Leiden vroegen om uitstel vanwege de kosten en de voorbereiding die nog moet worden getroffen door bijvoorbeeld elektriciens en loodgieters. De invoering van zero-emissiezones lijkt voor veel bedrijven en zelfstandigen een uitdaging te worden.

Lees meer nieuws in binnenland