Lobby van de Verenigde Staten leidt tot opschorting geplande krimp Schiphol
Gepubliceerd op 13/04/2024 23:00 in Binnenland
Demissionair minister Harbers van Infrastructuur heeft aangekondigd dat de geplande krimp van Schiphol voorlopig niet doorgaat, mede als gevolg van een lobby vanuit Amerika. De Verenigde Staten hebben gedurende anderhalf jaar langzaam maar zeker druk uitgeoefend op Nederland om deze beslissing te herzien. Uit vrijgegeven stukken op basis van de Wet open overheid blijkt hoe deze lobby tot stand is gekomen.
Het verhaal begint in juni 2022, toen Harbers aankondigde het aantal vluchten op Schiphol te willen verlagen van 500.000 naar 440.000 per jaar vanaf eind 2023. Dit om de geluidsoverlast voor omwonenden aan te pakken. De luchtvaartsector, met KLM voorop, was echter fel tegen deze maatregel.
Airlines for America (A4A), een belangenvereniging van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, uitte in september 2022 al kritiek op het plan van Harbers. Zij vonden het in strijd met EU-regels en het luchtvaartverdrag tussen Europa en de VS. Na verschillende brieven over en weer en een delegatie die naar Den Haag kwam, nam de druk vanuit de Verenigde Staten langzaam toe.
Op 1 september 2024 eiste de Amerikaanse regering dat de Tweede Kamer het Schipholdossier controversieel verklaarde, anders dreigden ze met represailles zoals het intrekken van landingsslots voor KLM. Uiteindelijk heeft minister Harbers besloten om de geplande krimp voorlopig op te schorten, in afwachting van een uitspraak van de Hoge Raad en om alternatieven te onderzoeken om geluidsoverlast te verminderen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat het dreigement uit Brussel om juridische stappen te nemen, heeft bijgedragen aan de beslissing om de krimpplannen voorlopig te stoppen. Het is nog niet bekend wanneer de Hoge Raad uitspraak zal doen over deze kwestie.