Subsidie dreigt te verdwijnen voor verkeerstuin in Utrecht
Gepubliceerd op 24/03/2024 10:00 in Binnenland
De verkeerstuin in het Utrechtse Park Transwijk, met een werkende spoorwegovergang, rotondes, verkeerslichten en verschillende verkeersborden, dient als oefenschool voor beginnende verkeersdeelnemers. Jaarlijks maken vele schoolklassen gebruik van de trapauto's, terwijl ook ouderen met hun scootmobiel en vluchtelingen met een fietscursus hier komen oefenen.
Coördinator Astrid van Maarseveen betreurt het dreigende einde van de jaarlijkse subsidie door de gemeente Utrecht. Zij benadrukt het belang van de verkeerstuin als aanvulling op verkeerslessen op school, vooral voor kinderen en mensen met een handicap.
Het sluiten van verkeerstuinen is een trend die zich voordoet, met het Verkeerspark Assen en de verkeerstuin in Drachten als voorbeelden. Voormalig hoofdinspecteur Koos Moroz, nu vrijwilliger als verkeersagent in de Utrechtse verkeerstuin, benadrukt het belang van verkeerslessen voor kinderen die vaak met de auto of bakfiets worden vervoerd.
De stichting Verkeerstuin Utrecht ontvangt jaarlijks 40.000 euro subsidie, maar deze bijdrage staat op het spel volgens wethouder Linda Voortman van GroenLinks. Mogelijk komt de stichting nog in aanmerking voor een gedeeltelijke subsidie, maar de hoogte daarvan is onduidelijk.
Coördinator Astrid van Maarseveen benadrukt dat het verhogen van bijdragen voor scholen en andere bezoekers geen wenselijke oplossing is. Zij hoopt op een financiële partner of sponsor om de verkeerstuin draaiende te houden, zodat niemand uitgesloten wordt van verkeerslessen.
Ondanks de dreigende stopzetting van de subsidie, blijft de verkeerstuin hoopvol en in gesprek met de gemeente voor mogelijke oplossingen.