Nederlandse man daagt gokbedrijf Bingoal voor de rechter vanwege verspilling van spaargeld kleinzoon
Gepubliceerd op 09/03/2024 17:44 in Binnenland
Een 77-jarige Nederlandse man heeft het gokbedrijf Bingoal voor de rechter gesleept omdat zijn 17-jarige kleinzoon in korte tijd ruim 162.000 euro van zijn spaarrekening heeft verspeeld. De jongen wist toegang te krijgen tot de rekening van zijn opa en heeft in totaal bij achttien verschillende aanbieders meer dan een half miljoen euro verloren.
De grootvader houdt Bingoal verantwoordelijk omdat daar het meeste geld naartoe ging. Hij beweert dat het gokbedrijf niet adequaat heeft gereageerd, ondanks dat de kleinzoon daar een van zijn eerste accounts had geopend.
Advocaat André Bussink stelt dat Bingoal ernstig tekort is geschoten in zijn zorgplicht en verwijst naar wetsartikelen die aanbieders verplichten in te grijpen bij kansspelverslaving. De grootvader eist niet alleen het verloren bedrag terug, maar ook een schadevergoeding voor de verliezen bij andere aanbieders.
Volgens de advocaat had de kleinzoon met minimale controle toegang gekregen tot het account van zijn opa. Hij verloor meteen een groot bedrag bij Bingoal en de verliezen liepen snel op doordat hij de speellimieten maximaal benutte.
Bussink vindt dat Bingoal de kleinzoon had moeten adviseren het account te sluiten en had moeten ingrijpen bij het hevige speelpatroon. In plaats daarvan verlaagde het bedrijf pas na lange tijd de limieten en sloot uiteindelijk het account definitief.
Na de ontdekking van de gokactiviteiten van de kleinzoon, is hij in therapie gegaan voor zijn verslaving. De grootvader is financieel in de problemen gekomen door het verlies, maar volgens de advocaat hebben zij nog goed contact.
Er zijn nog geen specifieke data vastgesteld voor de rechtszaak tegen Bingoal. Eind vorig jaar kondigden demissionair minister Weerwind voor Rechtsbescherming en de Kansspelautoriteit strengere regels aan voor de online gokmarkt, zoals lagere speellimieten.