Online training helpt vrouwen bewuster te winkelen

Gepubliceerd op 23/02/2024 11:00 in Binnenland

Een online training die vrouwen helpt minder kleding te kopen is onderdeel van een campagne van Milieu Centraal. Het doel is om praktische tips te geven om bewuster te winkelen. Nederlanders kopen volgens de voorlichtingsorganisatie te vaak en te veel nieuwe kleren. Maar helpt zo'n campagne om het gedrag in de (online) winkelstraat te veranderen?

De denktank Hot or Cool Institute berekende dat iedere wereldburger maximaal vijf nieuwe kledingstukken per jaar mag kopen om binnen 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Nederlanders kopen gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar, bleek eerder uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.

Gedragswetenschapper Judith Roumen van Milieu Centraal legt uit dat mensen constant verleid worden om iets nieuws te kopen en dat kleding een manier is om jezelf te uiten. Ook zorgt het kopen van kleding voor een kortstondig geluksgevoel vanwege de dopamine die vrijkomt in de hersenen.

Milieu Centraal merkt op dat hoewel steeds meer consumenten weten dat het beter is om minder kleding te kopen voor het milieu, slechts een derde aangeeft ook daadwerkelijk bewust minder kleding te kopen. Volgens lector klimaat- en gedragspsychologie Reint Jan Renes is er nog steeds een groep mensen die moeite heeft met het aanpassen van hun koopgedrag, vooral vrouwen.

De online training richt zich op vrouwen en biedt tips om om te gaan met koopimpulsen en weloverwogen keuzes te maken op basis van persoonlijke stijl. Renes benadrukt dat deze groep invloed kan hebben op anderen door hun gedrag te delen.

Ondanks deze campagne zal het gedrag van de gemiddelde consument in de winkelstraat niet snel veranderen, waarschuwt Renes. Hij pleit voor regelgeving zoals kwaliteitseisen voor kleding en een verbod op reclame voor fast fashion om een nieuwe norm te stellen.

In Frankrijk wordt al gedebatteerd over een bonus-malus systeem voor fast fashion en ook de Europese Unie werkt aan wetten en regels om de verkoop van goedkope kleding te temperen. Een digitaal productpaspoort voor kledingstukken met gedetailleerde informatie over herkomst en uitstoot wordt vanaf 2027 mogelijk verplicht.

Roumen benadrukt dat meer regulering zou helpen, maar dat consumenten zelf al veel kunnen doen om hun koopgedrag te veranderen.

Lees meer nieuws in binnenland