2,2 miljoen Nederlanders voelen zich minder gelukkig door sociale media, blijkt uit onderzoek

Gepubliceerd op 27/01/2024 14:00 in Binnenland

Uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Newcom blijkt dat 2,2 miljoen mensen in Nederland zich minder gelukkig voelen door het gebruik van sociale media. Dit heeft verschillende oorzaken, waaronder keuzestress en de angst iets te missen. Daarnaast vinden maar liefst 6 miljoen mensen dat sociale media een gevaar vormt voor het mentale welzijn, met name van kinderen.

Met name de generatie millennials (29- tot 44-jarigen) en Gen Z (15- tot 28-jarigen) voelen zich ongelukkig door het gebruik van sociale media. Dit is niet verrassend, aangezien zij ook de twee generaties zijn die het meest actief zijn op deze platforms. Meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben wel eens overwogen om te stoppen met sociale media of het gebruik ervan te verminderen.

In totaal maken zo'n 14,3 miljoen Nederlanders gebruik van sociale media, waarbij zij gemiddeld bijna 2 uur per dag online zijn. Bij tieners van 15 tot 19 jaar ligt dit gemiddelde zelfs op bijna 3 uur per dag. De meest gebruikte platforms zijn WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn, en het aantal gebruikers van deze platforms is gegroeid. Ook TikTok is populair geworden, met 2,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Echter, het groeitempo van TikTok is afgevlakt. Daarentegen heeft X momenteel 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers. Snapchat en TikTok blijven de favoriete platforms onder tieners.

Hoofdonderzoeker Tim Jonker stelt dat sociale media voornamelijk worden gebruikt om op de hoogte te blijven. Vooral jongeren hebben last van fomo, fear of missing out. Zij zijn bang dat ze iets belangrijks missen als ze niet constant door hun feeds scrollen. Daarnaast zorgen sociale media voor keuzestress en de angst om niet aan het perfecte plaatje te kunnen voldoen. Mensen vragen zich af of er niet een ander leuker feestje was of dat ze wel de juiste kleding hebben gekozen om erbij te horen. Influencers spelen hier een belangrijke rol in, aangezien zij een perfect beeld schetsen waar gebruikers aan willen voldoen. Deze schaduwkant van sociale media komt steeds meer naar voren bij een groeiend aantal mensen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 7100 respondenten die representatief waren voor de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het socialemediagebruik wordt jaarlijks geanalyseerd en het onderzoek van Newcom wordt beschouwd als het grootste trendonderzoek op dit gebied in Nederland.

Lees meer nieuws in binnenland