Bezuingingen bij ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zetten plannen voor internationale treinen naar Amsterdam op losse schroeven
Gepubliceerd op 21/01/2024 23:00 in Binnenland
De plannen om meer internationale treinen naar Amsterdam te laten rijden worden bedreigd door bezuinigingen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze bezuinigingen zorgen ervoor dat de uitbreiding van de Amsterdamse metro naar Schiphol en de capaciteit van de Schipholtunnel op losse schroeven staan. Als gevolg hiervan zou er geen ruimte zijn voor meer internationale treinen.
De Schipholspoortunnel is een cruciaal onderdeel van het Nederlandse spoornetwerk. Naast sprinters en intercity's tussen Amsterdam en Schiphol maken ook veel internationale treinen, waaronder de Eurostar naar Parijs en Londen, gebruik van deze tunnel.
Volgens Harro Homan van spoorbeheerder ProRail gaan er op de drukste momenten vijftig treinen per uur door de tunnels heen. Dit betekent dat de capaciteit van het traject beperkt is en er weinig ruimte is voor extra internationale treinen. De verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol zou deze ruimte mogelijk maken. Momenteel eindigt de Noord/Zuidlijn op station Amsterdam Zuid, maar het plan is om de metrolijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp. Hierdoor kunnen reizigers hun reis met de metro afleggen in plaats van met de sprinters en intercity's die nu nog door de Schipholspoortunnel rijden.
Het idee is dat als meer mensen de metro nemen voor woon-werkverkeer, er ruimte vrijkomt om ook andere treinen te laten rijden, zowel nationaal als internationaal. Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de vervoerregio Amsterdam, beaamt dit en noemt internationale treinen een duurzaam alternatief voor korte vluchten binnen Europa. Het streven naar meer internationaal treinverkeer wordt breed gedragen in Nederland, met bijna alle politieke partijen die deze ambitie hebben opgenomen in hun verkiezingsprogramma's.
De aangekondigde bezuinigingen brengen de huidige plannen voor meer internationaal treinverkeer echter in gevaar. Harro Homan van ProRail benadrukt dat zonder voldoende financiƫle middelen, de ambitie niet waargemaakt kan worden. Daarnaast waarschuwt Marja Ruigrok dat niet alleen internationale treinen, maar ook de toegankelijkheid van de regio in het gedrang komt door de bezuinigingen. Er zullen de komende jaren veel nieuwe woningen worden gebouwd, met name in Hoofddorp.
Hoewel de bezuinigingen het plan voor de verlenging van de metrolijn niet stilleggen, ontbreekt er volgens Ruigrok wel een bedrag van 1,8 miljard euro. Het is essentieel dat dit bedrag alsnog beschikbaar wordt gesteld om de plannen te kunnen realiseren.
Het is afwachten of de benodigde financiƫle middelen beschikbaar komen en of de plannen voor meer internationale treinen naar Amsterdam daadwerkelijk doorgang zullen vinden.