Gamers lopen risico op gehoorschade door hoge geluidsniveaus, waarschuwt studie
Gepubliceerd op 17/01/2024 02:00 in Binnenland
Een nieuwe studie wijst uit dat gamers vaak het geluid van hun videogames zo hard hebben staan, dat het kan leiden tot gehoorschade. Onderzoekers pleiten daarom voor een groter bewustzijn van de mogelijke gevaren van videogames.
De overzichtsstudie betrok meer dan 50.000 gamers uit verschillende delen van de wereld, waaronder de Verenigde Staten, Europa, Aziƫ en Australiƫ. In veel gevallen bleek het geluidsniveau in de buurt te komen van, of zelfs hoger te zijn dan de veiligheidsgrens. Dit kan komen doordat gamers vaak koptelefoons dragen, maar ook wanneer gamers samen spelen, kan het geluidsniveau grenswaarden overschrijden.
Vooral in Aziatische gamingcenters kan het geluidsniveau oplopen tot 80 tot 89 decibel, terwijl bij het spelen op consoles het volume ook dichtbij de grenswaarden komt, zo blijkt uit de studie die is gepubliceerd in BMJ Public Health.
Of de grenswaarden daadwerkelijk worden overschreden, hangt af van de duur van het gamen. Een geluidsniveau van 80 dB (vergelijkbaar met een deurbel) wordt als veilig beschouwd voor volwassenen, zolang ze er niet langer dan 40 uur per week aan worden blootgesteld.
Voor kinderen liggen deze waarden lager: een geluidsniveau van 80 dB mag per week niet langer duren dan 13 uur, terwijl 89 dB nog maar iets langer dan anderhalf uur is, volgens de richtlijnen van de International Telecommunications Union.
Naast langdurige blootstelling kunnen ook piekgeluiden gevaarlijk zijn, zoals korte, intense explosies in een game. Voor kinderen geldt een grens van 100 dB voor piekgeluiden, terwijl de studie waarden van 119 dB heeft gemeten. Dit is bijna zo luid als een politiesirene en benadert de pijngrens. Voor volwassenen blijft dit echter binnen de veiligheidsgrens van 130-140 dB.
Laure Jacquemin, klinisch audioloog aan de Universiteit Antwerpen, heeft de studie beoordeeld en vindt deze goed uitgevoerd. Ze begrijpt echter dat de onderzoekers voorzichtig zijn met het trekken van harde conclusies, aangezien er nog weinig studies zijn gedaan naar het volume bij gamen en de geluidsniveaus niet altijd makkelijk te meten zijn.
Jacquemin merkt op dat zij in haar praktijk steeds vaker kinderen ziet met gehoorproblemen, waaronder tinnitus en overgevoeligheid voor geluid. Ze wil echter niet alleen gaming als oorzaak noemen, aangezien kinderen ook in hun vrije tijd worden blootgesteld aan luide geluiden, zoals bij concerten of het luisteren naar muziek met oortjes op de fiets.
De onderzoekers en Jacquemin benadrukken dat er meer aandacht moet komen voor de mogelijke gevaren van het geluidsniveau bij het gamen. Hoewel er geen direct zichtbare gevolgen kunnen zijn, kunnen problemen als gevolg van blootstelling aan hoge geluidsniveaus op latere leeftijd optreden.