Aantal verkeersdoden in Nederland stijgt, vooral onder ouderen

Gepubliceerd op 18/04/2023 01:00 in Binnenland

Vorig jaar zijn er in Nederland 737 mensen om het leven gekomen door een verkeersongeluk. Dit is 155 meer dan het jaar ervoor en het hoogste aantal sinds 2008. De toename was vooral sterk onder fietsers van 75 jaar en ouder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In totaal zijn er 291 fietsers en 225 inzittenden van een personenauto omgekomen, naast voetgangers, motorrijders en bestuurders van een scootmobiel.

Bijna de helft van de fietsers die vorig jaar verongelukten, waren betrokken bij een aanrijding met een (bestel)auto. Bij een kwart van de fietsdoden was er sprake van een eenzijdig ongeluk, bijvoorbeeld door een glad wegdek, een verkeerde stuurbeweging of omdat de fietser onwel werd. Het is niet duidelijk welke rol de elektrische fiets speelt bij het groeiend aantal dodelijke fietsongelukken van ouderen, maar het aandeel van de e-bike stijgt wel in het overzicht van geregistreerde ongelukken.

Cijfers van het kenniscentrum VeiligheidNL tonen aan dat er in 2022 88.000 fietsers op de spoedeisende hulp in ziekenhuizen werden behandeld, van wie 57.000 (ruim twee derde) met ernstig letsel. Ongeveer een kwart van deze slachtoffers liep bij het ongeluk hersenletsel op. Het kabinet, de provincies, de gemeenten en vervoersregio's presenteerden eind 2018 nog een plan om het aantal verkeersslachtoffers naar nul terug te brengen in 2030, maar dit lijkt niet te lukken.

Specialisten zoals Marcel Aries, een neuroloog-intensivist in het academisch ziekenhuis in Maastricht, pleiten voor de verplichte invoer van de fietshelm, vooral voor ouderen. Volgens Martijntje Bakker, directeur/bestuurder van VeiligheidNL, verlagen fietshelmen de kans op hoofdletsel bij een ongeluk met 62 procent, vooral bij kinderen en e-bikers. Tot nu toe wil het kabinet niet weten van een verplichting vanwege gebrek aan draagvlak onder de bevolking. VeiligheidNL hoopt daarom dat steeds meer mensen vrijwillig een fietshelm gaan dragen.

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is nog altijd aanzienlijk lager dan vooral in de jaren 60 en 70. In 1972 werd het dieptepunt bereikt met 3264 doden. Daarna nam het aantal verkeersdoden geleidelijk af tot 570 in zowel 2013 als 2014. Sindsdien is er weer sprake van een stijging. Net als in voorgaande jaren kwamen in 2022 meer mannen (522) dan vrouwen (215) om in het verkeer.

Lees meer nieuws in binnenland