Gemeente Amsterdam voert campagne tegen femicide tijdens feestdagen
Gepubliceerd op 24/12/2023 07:00 in Binnenland
In de periode rond kerst en oud en nieuw neemt het aantal gevallen van huiselijk geweld toe, zo blijkt uit meldingen bij Stichting Blijf Groep. Om aandacht te vragen voor dit probleem, heeft de gemeente Amsterdam besloten om vlak voor kerst een campagne tegen huiselijk geweld te starten. Deze campagne richt zich met name op femicide, oftewel vrouwenmoord.
Volgens wethouder Alexander Scholtes van de Amsterdamse gemeente komt huiselijk geweld in alle lagen van de bevolking voor en is het aantal vrouwen dat wordt vermoord door (ex-)partners hoog. Door huiselijk geweld een familiedrama te noemen, blijft het probleem echter vaak verborgen. Scholtes benadrukt dat het gewoon moord is, en dat dit een probleem is dat de hele samenleving aangaat.
Volgens cijfers van het CBS zijn in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen per jaar omgebracht, waarbij in meer dan de helft van de gevallen de dader de partner of ex-partner is.
Om mensen te informeren over femicide zijn er in de hoofdstad Amsterdam flyers verspreid en hangen er posters op vrouwentoiletten in horecagelegenheden. Deze materialen zijn ontwikkeld in samenwerking met Blijf Groep Amsterdam en Veilig Thuis.
Leonie Hutten, regiomanager bij Blijf Groep Amsterdam, benadrukt het belang van deze informatieve materialen. Omdat veel vrouwen die te maken hebben met een gewelddadige partner hun telefoon niet kunnen gebruiken vanwege controle, is het belangrijk om hen op andere manieren te bereiken. Daarom worden er folders en flyers gebruikt.
Uit eerder onderzoek van het Verweij Jonker Instituut blijkt dat er weinig bekend is over intieme terreur, wat het des te belangrijker maakt om mensen bewust te maken van het beschikbare hulpaanbod. Als mensen weten wat voor hulp er beschikbaar is, kunnen ze in een eerder stadium beseffen dat hun relatie niet gezond is en actie ondernemen.
PvdA-raadslid Fatihya Abdi zet zich ook in voor de bestrijding van femicide. Ze benadrukt dat deze vorm van geweld vaak begint met een mooie periode van cadeautjes en liefde, maar uiteindelijk omslaat naar jaloezie, controle, isolatie en geweld. Het is voor slachtoffers vaak moeilijk om uit deze situatie te ontsnappen.
Op de flyers staan quotes en vragen zoals 'Twijfel je aan het gedrag van je partner?'. Hiermee wil het campagneteam lezeressen aansporen om hun eigen situatie onder de loep te nemen. Ook worden 'rode vlaggen' benoemd om aan te geven dat bepaalde gedragingen, die normaal lijken, niet normaal zijn.
Wethouder Scholtes benadrukt dat het niet alleen belangrijk is dat slachtoffers de signalen herkennen, maar ook de omgeving. Iedereen, inclusief omstanders en professionals, moet alert zijn en indien nodig veiligheidsmaatregelen treffen.