Stevige stijging van het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers in 2022
Gepubliceerd op 13/12/2023 19:00 in Binnenland
Het aantal mensen dat vorig jaar ernstig gewond raakte in het verkeer is fors gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2022 telde Nederland maar liefst 8300 ernstig verkeersgewonden, een toename van ruim 20 procent vergeleken met 2021. Eerder dit jaar werd al bekend dat het aantal verkeersdoden in 2022 ook met een vergelijkbaar percentage was gestegen.
Voornamelijk fietsers vormen het overgrote deel van de gewonden, waarbij de meesten 60 jaar of ouder zijn. Al jarenlang laat het aantal verkeersdoden en -gewonden een stijgende trend zien, met uitzondering van de coronajaren 2020 en 2021. De stijging in 2022 is echter hoger dan verwacht, volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), op basis van de stijgende trend tot en met 2019.
Net als voorgaande jaren waren fietsers ook in 2022 de meeste slachtoffers van verkeersongevallen. Van alle verkeersdoden was 39 procent fietser, terwijl onder de gewonden 70 procent fietser was. Bij fietsers die omkomen in het verkeer, zijn voornamelijk automobilisten betrokken. Wat betreft de gewonde fietsers gaat het vooral om eenzijdige ongevallen, valpartijen of botsingen tussen fietsers onderling.
Opvallend aan de cijfers van de SWOV is dat in 2022 op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur opvallend veel dodelijke slachtoffers vielen, namelijk rond de 100. Dit is een stijging van 86 procent ten opzichte van de periode 2019-2021. De onderzoekers van de SWOV hebben geen duidelijke verklaring voor deze ontwikkeling. Het feit dat steeds meer wegen een snelheidslimiet van 30 km/uur krijgen, zoals onlangs in de binnenstad van Amsterdam, wordt door de woordvoerder van de SWOV niet gezien als verklaring voor het hoge aantal verkeersdoden op deze wegen.
De woordvoerder benadrukt echter wel dat bij het verlagen van de snelheidslimiet niet alleen de verkeersborden moeten worden aangepast, maar dat ook de wegen zelf anders ingericht moeten worden. Het is belangrijk dat mensen niet alleen weten dat er een andere limiet geldt, maar dat het ook fysiek moeilijk wordt gemaakt om hard te rijden, bijvoorbeeld door drempels. Ook het type wegdek kan hierbij helpen, zoals het gebruik van klinkers in plaats van asfalt. Een feit blijft immers dat hoe langzamer een auto rijdt, des te minder impact een botsing heeft. Daarom moeten we de trend van het verlagen van de snelheidslimieten en het aanpassen van de wegen voortzetten.
De SWOV voorspelt dat het aantal verkeersdoden tegen 2040 zal stabiliseren, maar dat het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers juist sterk zal blijven toenemen. Deze prognoses zijn gebaseerd op factoren zoals de vergrijzing en ontwikkelingen in mobiliteit. De woordvoerder benadrukt dat stabilisatie van het aantal verkeersdoden geen goed nieuws is en dat de cijfers moeten dalen. Minister Harbers van Infrastructuur reageert op het rapport en erkent dat de problemen op het gebied van verkeersveiligheid niet zomaar opgelost kunnen worden. De minister pakt gevaarlijke wegen aan, laat alleen nieuwe voertuigen toe als ze veilig genoeg zijn en zet in op handhaving, bijvoorbeeld door middel van camera's die kunnen detecteren wanneer iemand zijn telefoon vasthoudt tijdens het rijden.