Transavia riskeert boete voor nachtelijke landingen op Rotterdam The Hague Airport
Gepubliceerd op 13/12/2023 18:00 in Binnenland
Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een last onder dwangsom gekregen voor het uitvoeren van nachtelijke landingen op Rotterdam The Hague Airport. Bij herhaling van deze overtreding dreigt een boete van 50.000 tot 250.000 euro.
Volgens de ILT heeft Transavia in de maanden mei, juni en augustus 2023 enkele toestellen zonder geldige reden na middernacht laten landen op de Rotterdamse luchthaven. Om de geluidsoverlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, geldt er een verbod op grote commerciƫle luchtvaart tussen 23.00 en 07.00 uur.
Er zijn enkele uitzonderingen op dit verbod, zoals landingen vanwege technische storingen, extreme weersomstandigheden of onverwachte vertragingen veroorzaakt door de luchtverkeersleiding. Echter, deze uitzonderingen golden niet voor de vluchten van Transavia die de ILT in de genoemde maanden heeft geconstateerd.
Een woordvoerder van Transavia geeft aan op de hoogte te zijn van het besluit van de ILT. Het bedrijf probeert altijd te voorkomen dat dergelijke overtredingen plaatsvinden en benadrukt dat het voorkomen van overlast voor omwonenden ook voor hen van groot belang is.
De ILT ontvangt regelmatig rapportages van alle vluchten die 's nachts plaatsvinden op de luchthaven. Met name tussen middernacht en 01.00 uur wordt door de inspectie onderzoek gedaan naar commerciƫle vluchten.
De klachten over geluidsoverlast bij Rotterdam The Hague Airport bestaan al langer. Vorig jaar is het aantal klachten in de periode mei tot en met juli meer dan verdrievoudigd, hoewel er door de coronapandemie toen juist veel minder werd gevlogen. Uit cijfers van de Milieudienst in de regio blijkt dat de toename van het aantal klachten vrijwel volledig werd veroorzaakt door vakantievluchten met grotere vliegtuigen.
De toekomst van de luchthaven tussen Rotterdam en Den Haag is al geruime tijd onderwerp van discussie. In maart van dit jaar bleek dat gemeenten in de buurt van de luchthaven tegen een toename van het aantal vluchten zijn. Het vliegveld heeft verschillende opties voorgesteld om het aantal vluchten te laten groeien, maar de gemeenten zijn bezorgd over toenemende overlast en zijn daarom tegen verdere groei.
Indien Transavia opnieuw in de fout gaat en nachtelijke landingen uitvoert, riskeert het bedrijf een aanzienlijke boete van de ILT. De ontwikkelingen rondom Rotterdam The Hague Airport blijven de komende tijd dus nauwlettend in de gaten worden gehouden.