Wachttijden bij Veilig Thuis nog steeds te lang, risico's voor kinderen en gezinnen

Gepubliceerd op 05/12/2023 00:00 in Binnenland

Uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd blijkt dat de wachttijden bij alle 25 regionale Veilig Thuis-organisaties nog altijd langer zijn dan wettelijk toegestaan. Kinderen en ouders moeten te lang wachten op afhandeling van een melding of een onderzoek. Deze vertraging brengt risico's met zich mee, zoals het ontbreken van passende hulp of het te laat ontvangen van hulp.

Na een melding over huiselijk geweld of kindermishandeling onderzoekt Veilig Thuis in de meeste gevallen direct of er sprake is van een acuut onveilige situatie. Bij een acuut onveilige situatie wordt de melding met prioriteit behandeld. Indien er geen acuut gevaar is, is Veilig Thuis wettelijk verplicht om binnen vijf werkdagen een veiligheidsbeoordeling uit te voeren.

Het onderzoek van de Inspectie toont aan dat slechts 5 van de 25 regionale Veilig Thuis-organisaties erin slagen om het merendeel van de meldingen binnen de wettelijke termijn te beoordelen. Dit betekent dat ongeveer 4.200 meldingen per maand te laat worden opgepakt.

De wachttijden verschillen per organisatie, variƫrend van enkele dagen tot meerdere weken. Er zijn zelfs gevallen waarin de wachttijd enkele maanden bedraagt. Na de veiligheidsbeoordeling kan Veilig Thuis besluiten om een vervolgonderzoek of een traject te starten. Geen van de organisaties slaagt er echter in om alle onderzoeken of trajecten af te ronden binnen de wettelijke termijn van tien weken.

De organisaties geven verschillende redenen voor het niet halen van de wettelijke termijnen. Zo is er sprake van een stijging in het aantal meldingen en adviesvragen, en zijn de meldingen complexer geworden. Daarnaast is er sprake van een toename van acute meldingen en kampt men met personeelstekorten.

Volgend jaar zal de Inspectie verder onderzoek doen naar de gevolgen van de wachttijden bij Veilig Thuis voor kinderen, gezinnen en huishoudens. Uit het huidige onderzoek worden echter al enkele risico's duidelijk. Zo blijven dossiers met een lagere urgentie langer liggen, wat ertoe leidt dat gezinnen minder bereid zijn om hulpverlening te accepteren. De motivatie van gezinnen om hulp te aanvaarden is het grootst kort na het incident en neemt daarna af, aldus de Inspectie.

Daarnaast geven de organisaties aan dat ze soms moeilijke keuzes moeten maken. Ze moeten kiezen tussen het nemen van voldoende tijd om het beste te doen voor een gezin en het zorgen dat alle meldingen worden opgepakt.

De wachttijden bij Veilig Thuis zijn dus nog altijd een zorgwekkend probleem. De vertragingen brengen risico's met zich mee voor kinderen, gezinnen en huishoudens. Het is van groot belang dat er maatregelen worden genomen om de wachttijden terug te dringen en ervoor te zorgen dat meldingen en onderzoeken binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld.

Lees meer nieuws in binnenland