NS breidt dienstregeling uit met ruim 250 treinen per dag
Gepubliceerd op 04/12/2023 11:00 in Binnenland
Met ingang van aanstaande zondag breidt de NS de dienstregeling uit. De spoorvervoerder zal vanaf 10 december meer dan 250 treinen per dag extra laten rijden. Er zullen vier intercity's per uur tussen de grote steden gaan rijden, ook in het weekend en in de daluren. In totaal zal de NS ruim 1800 extra treinen per week inzetten.
Om rustige momenten te compenseren, zal het aantal treinen op sommige trajecten juist verminderd worden. Zo zal het aantal sprinters tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders, en Utrecht Centraal en Woerden in de daluren van vier naar twee worden teruggebracht. Op vrijdagen zal het aantal sprinters tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp, en Hoofddorp en Leiden ook verminderd worden van vier naar twee.
De NS geeft aan dat de nieuwe dienstregeling "past bij het nieuwe reisgedrag na corona". Op vrijdagen is het aantal reizigers in de trein verminderd, maar in de daluren en in het weekend nemen de reizigersaantallen weer toe richting het niveau van voor corona. Daarom zal het aantal treinen ook in het weekend worden uitgebreid.
De spoorvervoerder merkt op dat dinsdagen en donderdagen nu "typische forensendagen" zijn geworden. Daarom zal het aantal treinen van maandag tot en met donderdag worden verhoogd in de nieuwe dienstregeling.
Naast het uitbreiden van het aantal treinen, zal de NS ook het aantal nieuwe ICNG-intercity's vergroten. Momenteel rijden er veertien treinen van dit type (Intercity Nieuwe Generatie) door het land, en dit aantal zal stapsgewijs worden uitgebreid. De nieuwe trein zal vaker worden ingezet op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda, en op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. Volgend jaar zullen er ook testritten worden gedaan met de ICNG naar Leeuwarden en Groningen, en naar Brussel.
Echter, de nieuwe treinen hebben de afgelopen tijd te maken gehad met storingen. In oktober meldde de NS dat de prestaties van de nieuwe treinen op de hogesnelheidslijn niet veel beter waren dan die van de oude NS-treinen. Om dit probleem aan te pakken, is er met fabrikant Alstom afgesproken dat er vanaf dit najaar wekelijks één nieuwe trein geleverd zal worden. Het doel is om in het begin van 2026 alle 99 nieuwe treinen in gebruik te hebben.
Gelukkig neemt het personeelstekort bij de NS af. Vorig jaar moest kantoormedewerkers ingezet worden als assistent-conducteurs om het uitvalpercentage te verminderen. Op grote treinen moeten er altijd twee conducteurs aanwezig zijn, en als er geen beschikbaar zijn, kan er een trein uitvallen.
De NS heeft nu aangekondigd dat dankzij het aantrekken van nieuw treinpersoneel het kantoorpersoneel niet meer nodig is in de trein. De laatste assistent-conducteurs zullen op 9 december stoppen. Echter, de NS benadrukt dat het werven van nieuw personeel cruciaal is voor de dienstregeling, vooral wat betreft het vinden van technisch personeel zoals monteurs, meldt de vervoerder.