Aantal kinderen zonder zwemdiploma verdubbeld: inkomen en migratieachtergrond spelen grote rol
Gepubliceerd op 28/11/2023 15:00 in Binnenland
Het aantal kinderen tussen de 6 en 16 jaar zonder zwemdiploma is de afgelopen jaren verdubbeld. Uit cijfers van het Mulier Instituut blijkt dat in 2018 nog 6 procent van de kinderen geen zwemdiploma had, maar dit percentage is in 2020 gestegen naar 13 procent. Zelfs tijdens de coronapandemie was er al een stijging te zien, naar 9 procent.
Het behalen van een zwemdiploma blijkt sterk afhankelijk te zijn van het inkomen van het gezin. Zo heeft een kwart van de kinderen uit de armste gezinnen helemaal geen diploma, terwijl dit percentage bij de rijkste gezinnen slechts 2 procent bedraagt.
Ook de migratieachtergrond van kinderen speelt een rol bij het behalen van een zwemdiploma. Kinderen met een migratieachtergrond hebben in 28 procent van de gevallen geen diploma, terwijl dit bij kinderen zonder migratieachtergrond slechts 5 procent is.
Interessant is dat van de kinderen met ouders die zelf een migratieachtergrond hebben, maar wel in Nederland zijn geboren, 18 procent geen enkel diploma heeft. Opvallend genoeg heeft deze groep echter ook het hoogste percentage kinderen dat zwemveilig is, oftewel het A-, B- én C-diploma heeft behaald: 39 procent, tegenover 34 procent bij kinderen zonder migratieachtergrond.
Onderzoekers wijzen erop dat migranten te maken kunnen hebben met taalbarrières bij het volgen van zwemlessen. Daarnaast doen ook de kosten van zwemlessen er voor deze groep en gezinnen met een laag inkomen toe. Het behalen van een zwemdiploma kan namelijk honderden euro's kosten. Gelukkig hebben veel gemeenten subsidies beschikbaar gesteld om deze kosten te compenseren.
Het Mulier Instituut benadrukt het belang van zwemvaardigheid en wijst op mogelijke gevolgen van het toenemende aantal kinderen zonder zwemdiploma. Het is essentieel dat kinderen leren zwemmen om hun eigen veiligheid in het water te waarborgen. Daarnaast kan het gebrek aan zwemvaardigheid ook leiden tot grotere gezondheidsproblemen en een beperkt sociaal leven op latere leeftijd.
Om het aantal kinderen zonder zwemdiploma terug te dringen, is het belangrijk dat er meer aandacht wordt besteed aan zwemlessen voor gezinnen met een laag inkomen en migranten. Gemeenten kunnen een actieve rol spelen door subsidieregelingen aan te bieden en taalondersteuning te bieden tijdens de zwemlessen. Door deze maatregelen kunnen meer kinderen de kans krijgen om te leren zwemmen en zichzelf te beschermen in het water.