Nationale Opera & Ballet verkoopt 9500 kostuums tijdens bijzonder evenement
Gepubliceerd op 26/11/2023 21:00 in Binnenland
Afgelopen weekend organiseerde de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam een uniek evenement waarbij maar liefst 10.000 kostuums te koop werden aangeboden. Met maar liefst 5000 liefhebbers die een kaartje hadden bemachtigd, was het decoratelier gevuld met enthousiaste bezoekers die de gedragen operakostuums van dichtbij wilden bekijken. Uiteindelijk werden er volgens de organisatie maar liefst 9500 kostuums verkocht.
Directeur Stijn Schoonderwoerd van de Nationale Opera & Ballet deelde zijn ervaringen over het evenement. Hij gaf aan dat de website plat lag toen de kaartjes in de verkoop gingen, aangezien ze binnen no-time waren uitverkocht. Normaal gesproken wordt het decoratelier gebruikt voor het maken van decors en het schilderen van achterdoeken.
De opbrengst van de kostuumverkoop zal worden gebruikt om een digitaliseringsprogramma te financieren. Hierbij zullen de kostuums voorzien worden van barcodes, zodat ze altijd snel en eenvoudig te traceren zijn.
Op het evenement werden niet alleen lokale bezoekers verwelkomd, maar ook liefhebbers uit het buitenland. Zo was er een bezoeker die vier uur had gereden om aanwezig te kunnen zijn. Haar doel was om een aantal 'cupcake-kostuums' te bemachtigen en met twee grote dozen liep ze later op de dag tevreden het decoratelier uit.
Kostuumontwerper Robby Duiveman was vol bewondering over het feit dat mensen zichzelf verkleedden tijdens het evenement en zo op zoek gingen naar nieuwe creaties. Naast kostuums werden er ook hoeden, schoenen en overgebleven stoffen verkocht. Deze items waren afkomstig uit bijna zeventig producties van De Nationale Opera, waaronder Marco Polo en Le nozze di Figaro. De prijzen van de meeste items varieerden van 1 tot 450 euro, maar er was ook een jurk te koop voor maar liefst 1250 euro. Het pronkstuk van de verkoop was een vier meter lange roze jurk uit een voorstelling over de Franse koningin Marie Antoinette.
Kostuumontwerper Duiveman deelde zijn gevoelens over de verkoop van handgemaakte stukken. Hij gaf aan dat het altijd pijn doet om deze kostuums te verkopen, vooral omdat ze met veel creativiteit zijn gemaakt. Desondanks is hij blij om te zien dat mensen blij worden van de kostuums en dat ze een tweede leven krijgen.
Directeur Schoonderwoerd benadrukte dat veel mensen het bijzonder vinden om kleding te dragen die is gedragen op het podium. Naast de verfijnde handgemaakte stukken werden er ook gedragen kledingstukken van de HEMA verkocht. Schoonderwoerd wees op een T-shirt van een soldatenpak dat te koop stond voor 10 euro. Hij legde uit dat het shirt niet op maat hoefde te worden gemaakt, maar dat de naam van de koorzanger en de productie waar het shirt werd gedragen wel werden genaaid, wat het shirt uniek maakte.
Dit was niet de eerste keer dat de Nationale Opera een kostuumverkoop organiseerde. In 2018 werden er al 4000 oude kostuums verkocht, waarbij er destijds lange rijen stonden bij het muziektheater in Amsterdam.