Gemeente Maastricht daagt Vlaanderen voor de rechter om miljoenen terug te vorderen voor tramverbinding

Gepubliceerd op 22/11/2023 15:00 in Binnenland

De gemeente Maastricht heeft aangekondigd dat zij Vlaanderen juridisch wil aanvechten omdat de Vlaamse regering weigert een bedrag van miljoenen euro's terug te betalen. Dit bedrag is door Maastricht en de provincie Limburg geïnvesteerd in een tramverbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.

Vlaanderen heeft vorig jaar besloten om de plannen voor de tramverbinding tussen de hoofdstad van Limburg en Hasselt te annuleren. Maastricht en Limburg hebben naar verluidt al 19,6 miljoen euro geïnvesteerd en zijn van mening dat Vlaanderen contractueel verplicht is om dit bedrag terug te betalen.

Burgemeester Wim Hillenaar (CDA) van Maastricht heeft vandaag een brief naar de gemeenteraad gestuurd waarin hij aangeeft dat de gesprekken in het afgelopen jaar niets hebben opgeleverd. Daarom wil de gemeente naar de rechtbank van Maastricht stappen.

In een reactie laat de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters weten dat Vlaanderen nog geen officiële brief heeft ontvangen. Ze geeft aan dat ze wachten op de officiële communicatie en dat ze dan zullen overleggen over mogelijke vervolgstappen.

De plannen voor de sneltram tussen Maastricht en Hasselt dateren al uit 2004. De tramlijn was bedoeld om het autoverkeer in de steden te verminderen. Door tegenslagen en vertragingen is het project in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een groot probleem voor de Vlaamse, Maastrichtse en Limburgse politiek. Zo bleken de kosten van het project veel hoger uit te vallen dan aanvankelijk werd gedacht.

Daarnaast is de oorspronkelijke einddatum voor de tramlijn steeds uitgesteld. In eerste instantie zou de tramlijn in 2010 worden geopend, maar deze datum is later verplaatst naar 2017 en vervolgens naar 2024.

Minister Peeters heeft vorig jaar besloten om de stekker uit het project te trekken, mede vanwege de kosten van 300 miljoen euro die België zou moeten betalen.

Sinds Vlaanderen het project heeft stopgezet, heeft Maastricht moeite om de kosten van het project af te handelen. De gemeente wil voorkomen dat de belastingbetaler uit Maastricht uiteindelijk opdraait voor de kosten die in het project zijn gestoken.

Vlaanderen heeft dit jaar al wel 3 miljoen euro terugbetaald aan Maastricht, wat de kosten waren die de gemeente had gemaakt voor het inkorten van een deel van de tramlijn in Maastricht. Het resterende bedrag van 19,6 miljoen euro is echter nog niet terugbetaald.

Lees meer nieuws in binnenland