Politie zet studenten in om personeelstekorten aan te pakken
Gepubliceerd op 21/11/2023 02:00 in Binnenland
Met het oog op de aanhoudende personeelstekorten heeft de politie tientallen nieuwe maatregelen geïntroduceerd. Recentelijk is besloten om studenten in te zetten op de meldkamer om 112-telefoontjes aan te nemen. Deze maatregel wordt momenteel al toegepast in Amsterdam en Utrecht, waar de capaciteitsproblemen dermate groot zijn dat niet alle telefoontjes direct beantwoord kunnen worden. Wieke Bosch, operationeel specialist op de meldkamer in Utrecht, benadrukt dat dit voor iedere centralist een bron van zorg is.
Om dit probleem aan te pakken, heeft de politie studenten de kans geboden om parttime te werken in het Operationeel Centrum, oftewel de meldkamer. In september zijn negen studenten in Utrecht gestart met een opleiding tot centralist en sinds vorige week zijn zij officieel in dienst. Tijdens hun opleiding hebben zij geleerd om snel de essentiële vragen te stellen, zoals de aard van de situatie en de exacte locatie van de beller. Om in aanmerking te komen, dienen de studenten minimaal in hun tweede studiejaar te zitten en een hbo- of universitaire opleiding te volgen. Een studierichting gerelateerd aan het politiewerk is echter geen vereiste.
Hoewel er studenten worden ingezet, benadrukt de politie dat dit de kwaliteit van de afhandeling van 112-meldingen niet negatief beïnvloedt. "De selectieprocedure voor deze studenten was even streng als die voor andere collega's die hier beginnen", aldus Bosch. De studenten hebben een screening ondergaan en hebben onder andere een psychologische test moeten afleggen, om ervoor te zorgen dat zij geschikt zijn voor het werk en om kunnen gaan met de stressvolle en soms heftige situaties die zich voordoen. Louis Rondaij, een 25-jarige student technische bedrijfskunde, heeft dit zelf al ervaren tijdens de diensten die hij tot nu toe heeft gedraaid. Hij heeft onder andere telefoontjes ontvangen over een vermissing, een vrouw die van haar fiets werd getrokken en een man die zwaaide met een mes.
Als student is Rondaij verantwoordelijk voor de intake van de 112-meldingen, terwijl ervaren centralisten de agenten die ter plaatse gaan aansturen. Dit systeem zorgt voor aanzienlijke tijdswinst. De studenten worden voornamelijk ingezet op de drukste momenten, zoals de vrijdag- en zaterdagavond, om de stroom van telefoontjes beter te kunnen verwerken.
De inzet van studenten op de meldkamer is slechts een van de vele maatregelen die de politie neemt om het structurele personeelstekort aan te pakken. Zo krijgen agenten die een nieuwe medewerker aandragen een bonus van 1000 euro. Daarnaast hebben ook personen zonder rijbewijs nu de mogelijkheid om bij de politie te werken, aangezien agenten in opleiding hun rijbewijs kunnen halen op kosten van de politie. Verder worden ongeveer duizend boa's omgeschoold tot politie-assistent, zodat zij kunnen worden ingezet voor onder andere arrestantenzorg en het opstellen van processen-verbaal.
Om het huidige personeel langer aan de organisatie te binden, wordt er gekeken naar mogelijkheden om intern van functie te wisselen, meer uren te werken of na het pensioen nog even te blijven. Daarnaast wordt er gedacht aan een 'blijf-bonus' voor trouwe medewerkers. Bosch hoopt dat de nieuwe student-centralisten na hun studie kiezen voor een carrière bij de politie. Op dit moment hebben zij een contract van twee jaar, waarna er wordt gekeken of zij willen blijven. Voor student Rondaij is deze baan op de meldkamer momenteel de ideale bijbaan. Na het afronden van zijn studie zal hij beslissen over zijn verdere loopbaan, maar voor nu is hij tevreden met zijn functie bij de politie