Toegankelijkheid hoger onderwijs voor studenten met een beperking nog onvoldoende geregeld
Gepubliceerd op 16/11/2023 14:00 in Binnenland
Uit een onderzoeksrapport van het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) blijkt dat er nog te weinig wordt gedaan om het hoger onderwijs toegankelijk te maken voor studenten met een beperking, ondanks de groeiende aandacht op dit gebied. Ruim een derde van de studenten in het hoger onderwijs heeft een handicap of psychisch probleem, maar in tegenstelling tot het basis- en voortgezet onderwijs is er geen apart 'speciaal onderwijs' voor deze groepen.
Volgens het ECIO ervaren veel studenten met een beperking obstakels in hun studie. In het studiejaar 2021-2022 gaf 8 procent van de eerstejaarsstudenten met een beperking op universiteiten aan zich belemmerd te voelen, terwijl dit percentage op het hbo 12 procent bedroeg.
Studenten geven aan dat informatie van onderwijsinstellingen vaak onduidelijk of ontoegankelijk is en dat zij te maken hebben met fysiek ontoegankelijke gebouwen. Daarnaast ontbreekt het sommige onderwijsprofessionals aan kennis, bewustzijn en vaardigheden met betrekking tot studeren met een beperking. Zo is voorleessoftware essentieel voor slechtziende studenten, maar blijkt niet al het lesmateriaal goed voorleesbaar te zijn met deze software. Ook de websites van onderwijsinstellingen vormen soms een obstakel voor studenten met een beperking.
Daarnaast zijn studenten met een beperking vaak niet tevreden over de aansluiting van havo/vwo en mbo met het hoger onderwijs. Onderzoek toont aan dat zij tijdens deze overgang continu belemmeringen ervaren. Bovendien blijkt dat veel studenten met een beperking (74 procent) niet op de hoogte zijn van mogelijke financiƫle compensatie die hun onderwijsinstelling biedt om het studeren voor hen gemakkelijker te maken. Slechts 11 procent maakt hier daadwerkelijk gebruik van.
Opvallend is dat studenten met een beperking vaker voortijdig stoppen met hun opleiding in vergelijking met andere studenten (31 procent tegenover 22 procent). Ze geven ook vaker aan dat hun opleiding of instelling uitval had kunnen voorkomen.
Het ECIO hoopt dat onderwijsinstellingen snel rolstoeltoegankelijkheid waar nodig regelen en daarnaast meer ondersteuning ontwikkelen voor individuele studenten met specifieke problemen. In 2016 heeft Nederland het VN-verdrag geratificeerd dat de rechten van personen met een beperking regelt. Tot nu toe hebben 35 van de 54 hogescholen en universiteiten in Nederland de intentieverklaring ondertekend. Vier instellingen zullen vanmiddag ook nog ondertekenen. Het ECIO meldt echter dat de overige instellingen hier nog niet klaar voor zijn.