Webwinkels blijven consumenten misleiden met nepaanbiedingen ondanks strengere maatregelen

Gepubliceerd op 13/11/2023 22:00 in Binnenland

Webwinkels maken nog steeds gebruik van nepaanbiedingen om consumenten te misleiden, ondanks de strengere maatregelen tegen prijsmisleiding die begin dit jaar zijn ingevoerd. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder is van plan om op te treden tegen websites die nepkortingen aanbieden.

Sinds 1 januari 2023 gelden er strengere regels voor zogenaamde 'van-voorprijzen'. Verkopers mogen niet langer de prijs van een product tijdelijk verhogen om het vervolgens met een schijnbaar hoge korting te presenteren. Dit wordt beschouwd als een nepaanbieding, waarbij de aangegeven korting geen echte korting is. Volgens de nieuwe regels moet de 'van-prijs' de laagste prijs zijn die in de afgelopen dertig dagen voor een product is gevraagd.

De ACM heeft de afgelopen maanden gecontroleerd of webshops van moderetailers, beddenspeciaalzaken en winkels in consumentenelektronica zich houden aan de regels voor prijskortingen. Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal gecontroleerde bedrijven systematisch de regels overtreedt. "We constateren dat veel verkopers de afgelopen dertig dagen de van-prijzen niet hebben gehanteerd als verkoopprijs, of deze zelfs volledig verzinnen. Dit is verboden", aldus de ACM.

De Consumentenbond heeft al jarenlang gewaarschuwd dat bedrijven vaak misleidende adviesprijzen hanteren, en de ACM bevestigt dit nu ook. Volgens de toezichthouder is het gebruik van misleidende adviesprijzen problematisch: "Adviesprijzen zijn een illusie van voordeel. Uit gedragsonderzoek blijkt echter dat consumenten adviesprijzen als daadwerkelijke prijzen beschouwen en sneller geneigd zijn tot een aankoop als de korting op de adviesprijs hoog lijkt."

Daarnaast brengen adviesprijzen ook andere problemen met zich mee. "Het is moeilijk te achterhalen of verkopers de adviesprijzen wel juist vermelden. In het verleden hebben we gezien dat handelaren zelf adviesprijzen verzonnen en dat leveranciers bewust hoge adviesprijzen hanteerden, zodat handelaren een schijnbaar hoge korting konden geven."

Edwin van Houten, directeur consumentenzaken bij de ACM, verklaart waarom bedrijven al jarenlang nepkortingen en adviesprijzen hanteren: "Bedrijven weten dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. De verleiding om te spelen met aanbiedingen is blijkbaar zo groot dat veel verkopers de regels blijven overtreden." Van Houten benadrukt dat de ACM streng gaat optreden om bedrijven te laten zien dat misleidende aanbiedingen niet lonen. "We willen handhaven. Dit betekent dat bedrijven die de regels overtreden een sanctie krijgen opgelegd, zoals een boete tot maximaal 900.000 euro per overtreding of een last onder dwangsom."

Van Houten geeft de consument ook een tip: "Vergelijk altijd de prijzen van producten op verschillende websites en let nooit op de adviesprijzen. Consumenten moeten zichzelf altijd afvragen: 'Is dit de prijs die ik bereid ben te betalen voor het product?'"

Het is nog niet bekend welke bedrijven precies de regels hebben overtreden. De ACM zal eerst contact opnemen met de betreffende bedrijven om ze op de hoogte te stellen van hun misleidende aanbiedingen.

De ACM en de Consumentenbond zijn niet tevreden met de regels voor adviesprijzen. In een brief aan het ministerie van Economische Zaken heeft de ACM begin 2022 al aangegeven dat de regels voor van-

Lees meer nieuws in binnenland