Renovatie brug A7 bij Purmerend duurt vijf maanden, protest leidt tot versnelling
Gepubliceerd op 11/11/2023 20:00 in Binnenland
De renovatie van de brug in de A7 bij Purmerend zal van start gaan in april 2024 en zal vijf maanden in beslag nemen, zo maakte Rijkswaterstaat vandaag bekend. Eerder werd verwacht dat de werkzaamheden acht maanden zouden duren, maar vanwege protesten van bedrijven uit de regio is er extra budget vrijgemaakt om de renovatie te versnellen.
In het noorden van Amsterdam is er grote onrust ontstaan over de geplande werkzaamheden aan de snelweg. De provincie Noord-Holland functioneert daar als een soort schiereiland met slechts twee grote toegangswegen: de A9 in het westen en de A7 in het oosten. Samen met de A9 is de snelweg richting Amsterdam de belangrijkste verkeersader van Noord-Holland naar de rest van het land. Dagelijks maken maar liefst 81.000 personenauto's en vrachtwagens gebruik van de brug.
Op dit moment is de weg al op vrijwel alle uren van de dag druk en er zijn weinig uitwijkmogelijkheden voor automobilisten. Rijkswaterstaat verwacht daarom dat er bij aanvang van de werkzaamheden vrijwel de hele dag files zullen staan op de A7. Ook de nabije provinciale wegen N246 bij Wormerveer en de N247 langs Volendam zullen naar verwachting dichtslibben en overlast veroorzaken in de dorpen waar deze wegen doorheen lopen.
Het uitstellen van de werkzaamheden is geen optie, aangezien bij een inspectie vorig jaar is gebleken dat de brug uit 1976 niet meer geschikt is voor zwaar vrachtverkeer. Daarom is het maximale gewicht aangepast en moest een deel van het vrachtverkeer al omrijden.
Hoewel de vertraging veroorzaakt door de werkzaamheden frustrerend zal zijn, is er geen alternatief volgens Rijkswaterstaat. Daarom wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk mensen te stimuleren om niet of minder met de auto te reizen. Als 20 procent van de mensen ervoor kiest om bijvoorbeeld thuis te werken, het openbaar vervoer te gebruiken of elders te werken, kan de gemiddelde vertraging worden teruggebracht naar 30 minuten in plaats van het oorspronkelijk geschatte uur, aldus Rijkswaterstaat.
Voor bouwvakkers Jos en Arie is dit echter geen optie. Zij rijden dagelijks samen van Hoorn naar hun werk in Amsterdam. Zij zullen dus ook te maken krijgen met de vertragingen.
Uit een inventarisatie in 2021 door Rijkswaterstaat is gebleken dat veel bruggen in Nederland in slechtere staat verkeren dan aanvankelijk gedacht. Er moeten de komende zeventien jaar maar liefst 569 bruggen gerenoveerd of vervangen worden, omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. Destijds waren er al 26 bruggen die aan het einde van hun levensduur waren, wat niet betekent dat ze onveilig zijn. De brug over de A7 bij Purmerend behoorde destijds niet tot deze groep.