Onderwijsprofessionals in het mbo moeten beter getraind worden in de afhandeling van meldingen van discriminatie tijdens de stage
Gepubliceerd op 06/11/2023 14:00 in Binnenland
Uit een kwalitatief onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, blijkt dat onderwijsprofessionals in het mbo-onderwijs beter getraind moeten worden om de afhandeling van meldingen van discriminatie tijdens de stage te verbeteren. Het onderzoek is gebaseerd op uitgebreide gesprekken met 41 mbo-studenten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat mentoren, stagebegeleiders en andere onderwijsprofessionals soms moeite hebben om discriminatie te herkennen en hier empathisch mee om te gaan. Daarnaast leggen stagebegeleiders of mentoren vaak de schuld van discriminatie bij de studenten zelf, in plaats van actief tegen discriminatie op te treden. Ook blijkt uit het onderzoek dat onderwijsprofessionals niet goed weten hoe ze moeten omgaan met meldingen van discriminatie.
Verschillende voorbeelden van discriminatie worden genoemd door de studenten in het onderzoek. Zo wordt er onder andere tegen studenten gezegd dat ze "niet in de slachtofferrol moeten kruipen" en dat ze "maar door de zure appel heen moeten bijten". Ook worden er beledigende opmerkingen gemaakt over het dragen van een hoofddoek, zoals "O, ben je nu uitgehuwelijkt?".
De negatieve ervaringen van studenten bij de afhandeling van hun melding zorgen ervoor dat sommige studenten besluiten om geen melding meer te maken van discriminatie. Daardoor kan het aantal werkelijke ervaringen van discriminatie mogelijk hoger liggen dan bekend is. Studenten geven vaak pas aan dat er iets mis is wanneer ze zich wanhopig voelen of zich niet langer veilig voelen tijdens hun stage.
Het Verwey-Jonker Instituut meldt dat sommige studenten zelfs overwogen om te stoppen met hun stage of zelfs hun hele studie. Om het mbo-onderwijs te verbeteren, heeft het ministerie van Onderwijs eerder dit jaar een plan gelanceerd, getekend door werkgevers, werknemers en mbo-instellingen. In dit plan staat onder andere dat de stagevergoedingen worden verhoogd en dat discriminatie op de stagemarkt moet worden tegengegaan. Elk onderwijsinstituut dient een meldpunt voor stagediscriminatie op te richten.
Het Verwey-Jonker Instituut pleit ervoor dat elke klachtenbehandelaar getraind wordt om zijn of haar taak zo goed mogelijk te vervullen. Op deze manier kunnen zij beter ingrijpen wanneer een student melding maakt van stagediscriminatie. Eerder dit jaar heeft het instituut al handvatten gepubliceerd om stagediscriminatie beter aan te pakken.
Het onderzoek heeft zich enkel gericht op het mbo-onderwijs en er is geen onderzoek gedaan naar het meldproces in het hbo- en universitair onderwijs.