Thuiswerken zorgt voor 20% minder ov-reizigers, vooral onder kantoormedewerkers
Gepubliceerd op 10/10/2023 14:00 in Binnenland
Uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat er momenteel zo'n 20% minder mensen met het openbaar vervoer reizen dan in 2019. Dit terwijl het aantal files op de weg juist toeneemt. Volgens het KiM is de belangrijkste oorzaak van deze afname het feit dat vooral kantoormedewerkers met de trein reizen en hun werk vaak ook goed vanuit huis kunnen doen.
Het KiM publiceerde vandaag het rapport "Waar is de ov-reiziger gebleven", waarin naar voren komt dat Nederlanders in het algemeen meer thuiswerken dan voor de corona-uitbraak. In 2022 werkte 23% van de Nederlanders vanuit huis, terwijl dit voor de pandemie slechts 11% was. Bij ov-gebruikers is het effect van thuiswerken nog groter: maar liefst 36% van hun werkuren wordt sinds eind 2022 vanuit huis verricht. Ook is gebleken dat automobilisten weer dagelijks in de file staan, terwijl fietsers minder vaak thuiswerken dan ov-gebruikers.
Volgens onderzoeker Matthijs de Haas werd er ook vóór de pandemie al vaker thuisgewerkt door ov-forenzen, zij het minder vaak dan nu. Dit komt voornamelijk doordat veel ov-forenzen hoogopgeleide kantoormedewerkers zijn die hun werk achter een computer kunnen doen. Toch moeten we niet vergeten dat er veel banen zijn waarbij thuiswerken niet mogelijk is, zoals die van loodgieters, stratenmakers en medewerkers in distributiecentra of bedrijfsterreinen.
Het onderzoek toonde ook aan dat er tijdens de pandemie een groep mensen was die ervoor koos om met de auto of elektrische fiets te reizen. Deze keuze hebben ze tot op heden gehandhaafd, waardoor het aantal forenzen in de trein relatief gezien is afgenomen. Volgens De Haas noemen sommige mensen de kwaliteit van het ov als reden voor hun verminderde treingebruik. Ze klagen bijvoorbeeld over minder frequente treindiensten en perioden met uitval en drukkere treinen.
Hoewel er minder mensen met het ov naar het werk reizen, betekent dit niet dat het altijd rustiger is in de trein. Vooral op dinsdagen en donderdagen kiezen veel mensen ervoor om wel met het ov naar hun werk te gaan. Volgens De Haas is dit begrijpelijk, omdat mensen op deze dagen hun collega's willen ontmoeten en willen overleggen. Dit creëert een patroon waarbij mensen elkaar op bepaalde dagen opzoeken. Het KiM heeft in hun gegevens kunnen zien dat de dinsdag en donderdag de populairste dagen zijn.
Het KiM concludeert dat het thuiswerken een grote invloed heeft op het aantal ov-reizigers, vooral onder kantoormedewerkers. Daarnaast speelt ook de kwaliteit van het ov een rol in de keuze om wel of niet het openbaar vervoer te gebruiken. Hoewel het aantal ov-reizigers is afgenomen, blijft de trein op bepaalde dagen druk bezet door mensen die ervoor kiezen om elkaar op kantoor te ontmoeten.