NS stelt maximale spitsheffing voor van €2,50 per treinreis in de ochtend en €2 in de avond

Gepubliceerd op 25/09/2023 12:00 in Binnenland

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft bevestigd dat ze de heffing voor reizen in de ochtendspits willen vaststellen op maximaal €2,50 per treinreis. In de avond zou een maximumtoeslag van €2 gelden. Dit nieuws kwam naar buiten na berichtgeving van AD.

Vandaag is NS-topman Wouter Koolmees op uitnodiging van de Tweede Kamer in Den Haag om de plannen te bespreken. Een meerderheid in de Kamer is tegen de spitsheffing. Politieke partijen zoals VVD, GroenLinks/PvdA, D66, CDA, PVV en de ChristenUnie stellen dat veel mensen, zoals onderwijzers en verpleegkundigen, niet de keuze hebben om buiten de spits te reizen. Ook reizigersorganisatie Rover is al eerder tegen het plan geweest.

Volgens de voorgestelde plannen zullen treinreizigers 's ochtends tussen 08.00 en 08.30 uur een extra bedrag van €2,50 betalen op drukke trajecten. Tussen 07.30 en 08.00 uur, en tussen 08.30 en 09.00 uur, bedraagt de heffing €1,50. In de avondspits wil de NS een toeslag van €2 hanteren tussen 17.00 en 17.30 uur. Tussen 16.30 en 17.00 uur, en tussen 17.30 en 18.00 uur, wordt de heffing €1,50. Hierdoor zal een tweedeklaskaartje voor de enkele reis van Amsterdam naar Utrecht in de ochtendspits straks €11,30 gaan kosten, in plaats van €8,80.

Vooral de Randstad zal de toeslag merken. De NS-topman maakte deze zomer bekend dat hij in 2026 de treinkaartjes flink duurder wil maken in de spits, om een einde te maken aan de overvolle coupés. De heffing zou voornamelijk gelden voor drukke trajecten, met name in de Randstad. Volgens de NS kan 20 procent van de reizigers op deze drukke trajecten buiten de spits reizen. Op dit moment hanteert de NS al dal- en spitstarieven, maar deze verschillen moeten volgens het plan vergroot worden.

Het geld dat de NS verdient met deze toeslagen, wil het bedrijf gebruiken om andere trajecten goedkoper te maken. Volgens de NS zullen hiermee 80 procent van alle treinreizen goedkoper worden. Dit resulteert in een prijsdaling van gemiddeld 17 procent.

De plannen van de NS om een maximale spitsheffing in te voeren hebben veel discussie opgeroepen. Terwijl de NS hoopt dat deze heffing zal leiden tot minder drukte in de spits en goedkopere treinreizen buiten de spits, zijn er politieke partijen en reizigersorganisaties die van mening zijn dat dit plan onrechtvaardig is voor mensen die geen keuze hebben om buiten de spits te reizen.

Lees meer nieuws in binnenland