Arriva plant overname van spoorlijnen van NS vanaf 2026

Gepubliceerd op 23/09/2023 09:00 in Binnenland

Vervoerder Arriva heeft plannen aangekondigd om vanaf 2026 een aantal spoorlijnen over te nemen van NS-treinen. Het bedrijf wil uiteindelijk 24 stoptrein- en 2 intercitytrajecten exploiteren, zo verklaart Arriva-topman Anne Hettinga in een interview met de Volkskrant.

De betreffende spoorlijnen maken deel uit van het hoofdrailnet. Al geruime tijd wordt de concessie voor deze lijnen ondershands toegekend aan NS, waardoor het bedrijf vrijgesteld blijft van concurrentie. Vervoerders zoals Arriva hebben zich al langer tegen dit systeem verzet, onder andere via juridische procedures, maar tot op heden zonder succes.

Arriva probeert nu een andere benadering. Het bedrijf heeft onlangs verzoeken ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om stapsgewijs steeds meer spoorlijnen te mogen exploiteren vanaf 2026. Arriva streeft ernaar om jaarlijks enkele nieuwe routes toe te voegen, waaronder de trajecten Amsterdam-Hoorn, Zwolle-Utrecht en Vlissingen-Breda. Tevens heeft Arriva interesse in het overnemen van de intercity naar Brussel van NS.

Het kabinet heeft bepaald dat deze trajecten, tijdens de concessieperiode van 2025 tot 2033, weer naar NS zullen gaan. Desondanks gelooft Arriva dat zij een kans maken om deze lijnen in handen te krijgen, aangezien er momenteel nog geen handtekening is gezet onder het contract tussen het kabinet en NS. Bovendien moet de Tweede Kamer zich nog buigen over de concessie, waarin ook de omstreden spitsheffing is opgenomen.

Arriva hoopt dat het plan om de spoorlijnen over te nemen een einde zal maken aan het monopolie van NS op het hoofdrailnet. Het bedrijf ziet kansen om de concurrentie aan te gaan en zo de kwaliteit en keuzemogelijkheden voor reizigers te verbeteren. Arriva benadrukt dat zij zich bewust is van de uitdagingen die deze overname met zich meebrengt, zoals het aannemen van nieuw personeel en het zorgen voor voldoende materieel.

Het is nog afwachten hoe de ACM zal reageren op de verzoeken van Arriva. Als de vervoerder groen licht krijgt, zal dit een belangrijke verschuiving teweegbrengen in het Nederlandse spoorweglandschap. Het zal interessant zijn om te volgen hoe dit zich ontwikkelt en welke gevolgen dit zal hebben voor zowel Arriva als NS en hun reizigers.

Lees meer nieuws in binnenland