GroenLinks wil dat EU tech-bedrijven dwingt om verslavende apps minder aantrekkelijk te maken

Gepubliceerd op 23/09/2023 03:00 in Binnenland

Europarlementariër Kim van Sparrentak van GroenLinks pleit ervoor dat tech-bedrijven zoals Instagram, Facebook en Snapchat worden gedwongen om hun apps minder verslavend te maken. De partij wil een einde maken aan eindeloos scrollen en automatisch afspelende filmpjes. Ook moeten de algoritmes, ontwikkeld door psychologen en app-ontwikkelaars in Silicon Valley, worden aangepakt. Van Sparrentak vindt dat er regels moeten komen om jongeren te beschermen tegen verslavende apps, vergelijkbaar met regels die er zijn voor alcohol en tabak. Haar voorstel krijgt bijval van het Trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar verslavingen.

Anouk Tuijnman van het Trimbos-instituut benadrukt dat bedrijven niet zelf effectieve maatregelen zullen nemen, omdat zij financieel belang hebben bij het behouden van gebruikers op hun platformen. Tuijnman wijst op het beloningssysteem dat in deze apps is geïntegreerd. Gebruikers worden beloond met leuke video's en blijven daardoor constant zoeken naar die beloning. Dit resulteert in een eindeloze loop van content kijken. Tuijnman benadrukt dat dit problematisch is, aangezien jongeren deze tijd ook aan andere nuttige activiteiten kunnen besteden. Bovendien zijn er onderzoeken die suggereren dat sociale media mensen somber kunnen maken.

Hoewel Trimbos ook wijst op de voordelen van sociale media, zoals de mogelijkheid om jezelf te kunnen zijn en nieuwe mensen te ontmoeten, vinden zij dat er meer aandacht moet worden besteed aan het voorkomen van verslaving. Siada El Ramly, algemeen directeur van DOT EUrope, een Europese branchevereniging die onlineplatforms vertegenwoordigt, geeft aan dat techbedrijven al beleid hebben om verslaving tegen te gaan, zoals het instellen van een schermtijdlimiet.

Joe Toscano, bekend van de Netflix-documentaire 'The Social Dilemma' en voormalig consultant bij Google, steunt het voorstel van Van Sparrentak. Hij hekelt onder andere suggestie-video's die automatisch afspelen en inhoud die onvindbaar wordt na het vernieuwen van de pagina. Toscano betwijfelt echter of wetgeving effectief zal zijn, aangezien de handhaving ervan moeilijk kan zijn. Hij benadrukt dat de EU zich met name moet richten op reclames die eruit zien als gewone posts, aangezien gebruikers dan het verschil tussen betaalde en reguliere inhoud niet meer kunnen onderscheiden.

Het voorstel van Van Sparrentak zal binnenkort worden besproken door het Europees Parlement. Als haar plannen worden goedgekeurd, moeten de 27 lidstaten van de EU ook instemmen met de maatregelen.

Lees meer nieuws in binnenland