Openbaar Ministerie vervangt en verplaatst flitspalen en breidt aantal flitsers uit
Gepubliceerd op 16/09/2023 07:00 in Binnenland
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat de komende tijd een groot aantal flitspalen vervangen en verplaatsen, terwijl er ook nieuwe flitsers bij zullen komen. Momenteel staan er in Nederland meer dan 600 vaste flitspalen, waarvan het merendeel aan vervanging toe is. De nieuwe camera's beschikken over de nieuwste technieken en kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren.
Op sommige locaties worden flitspalen weggehaald, omdat er op die plekken niet meer te hard wordt gereden. Ongeveer honderd flitspalen zullen daarom van plek veranderen. Over drie jaar verwacht het OM het aantal vaste flitspalen uitgebreid te hebben naar 650, die zowel op snelheid als het rijden door rood zullen controleren.
Daarnaast zullen er ook meer flexflitsers worden geïnstalleerd. Momenteel zijn er 28 van deze flitspalen in Nederland, maar dit aantal zal worden uitgebreid naar 125. Bovendien zal het OM nog eens 50 camera's plaatsen om mensen te betrappen die hun telefoon gebruiken terwijl ze achter het stuur zitten.
De exacte locaties voor deze nieuwe flitspalen moeten nog worden bepaald. "We kijken naar de verkeerssituatie, de mate van snelheidsovertredingen, de drukte op de weg en of er andere manieren zijn om de snelheid te verminderen", aldus officier van justitie Ivy Obadagbonyi. Soms kan een extra waarschuwingsbord volstaan, terwijl op andere momenten verkeersdrempels of rotondes worden overwogen. Een flitspaal wordt gezien als een laatste redmiddel, zo zegt Obadagbonyi.
De vaste flitspalen zijn verantwoordelijk voor zo'n 3 miljoen boetes per jaar, wat neerkomt op bijna de helft van alle verkeersovertredingen (8 miljoen) in Nederland. De overige boetes worden uitgedeeld bij trajectcontroles, mobiele radarcontroles en staandehoudingen door de politie.
De vervanging van flitspalen is reeds begonnen in Noord-Brabant. Deze week werd bijvoorbeeld een nieuwe camera geïnstalleerd op de Gijzenrooiseweg in Geldrop. Dit is een plek waar de flitspaal behouden blijft, gezien het hoge aantal overtredingen. Vorig jaar werden hier 8000 hardrijders geflitst en ruim 150 mensen die door rood reden.
Verschillende gemeenten hopen ook op nieuwe flitspalen, waaronder Tilburg. Wethouder Rik Grashoff pleit zelfs voor meerdere flitspalen, zoals langs de Ringbaan-Zuid, een drukke vierbaansweg in de stad. Volgens Grashoff zijn hier in de afgelopen jaren herhaaldelijk ernstige ongevallen gebeurd en wordt er regelmatig harder gereden dan de toegestane snelheidslimiet van 70 kilometer per uur. Een flitspaal wordt gezien als een effectief middel om dit probleem aan te pakken.
Tot frustratie van Grashoff zijn alle zes eerdere aanvragen voor flitspalen door het OM afgewezen. Hij hoopt nu weer nieuwe aanvragen te kunnen indienen, nu er ruimte is voor nieuwe locaties. Het kabinet heeft dit jaar extra budget vrijgemaakt voor verkeershandhaving, maar volgens het OM is het niet de bedoeling om het hele land vol te zetten met flitspalen. Prioriteit wordt gegeven aan locaties waar de verkeersveiligheid het meest in het geding is.