Maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker voor voetbalclubs
Gepubliceerd op 11/09/2023 20:00 in Binnenland
Voetbalclubs in Nederland worden steeds serieuzer als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uit een jaarlijks rapport van de Universiteit Utrecht blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen dat zich bezighoudt met maatschappelijke projecten bij clubs met 33 procent is gestegen. De Universiteit Utrecht gaat nu ook samenwerken met de Keuken Kampioen Divisie om kleinere clubs te helpen op dit gebied.
"Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen clubs", aldus Jan-Willem van der Roest, projectleider vanuit de Universiteit Utrecht. "Er zijn nog grote verschillen tussen profclubs. Sommigen zijn al heel ver. Anderen hebben hier een halve medewerker op zitten. Wij willen helpen daar een duidelijkere lijn in te krijgen."
Een voorbeeld van een club die grote stappen heeft gezet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen is Roda JC uit Kerkrade. De club bevond zich zowel sportief als bestuurlijk in een diep dal, maar is onder leiding van een groep investeerders een nieuwe richting ingeslagen. Jordens Peters, algemeen directeur van Roda JC, legt uit: "We zijn gaan nadenken over ons bestaansrecht als club. Daar kwam uit dat we weer meer betrokken moesten raken bij de regio." In samenwerking met oud-voetballer Ard van Peppen organiseerde de club afgelopen seizoen bijna honderd activiteiten in de omgeving, zoals voetbalclinics in achterstandswijken en een scholentour.
Roda JC richt zich met deze projecten voornamelijk op het verbeteren van de gezondheid van de regio. De stedelijke regio waar Kerkrade bij hoort, de Parkstad, geldt namelijk als de ongezondste regio van Nederland. Gemiddeld gaan mensen er zes tot zeven jaar eerder dood. Peters benadrukt dat de club zich tot doel heeft gesteld om de ervaren gezondheid naar het Limburgs gemiddelde te brengen.
Het meten van de impact van deze projecten is een belangrijk aspect van maatschappelijk verantwoord ondernemen, aldus Jan-Willem van der Roest van de Universiteit Utrecht. Hij zal clubs helpen bij het bijhouden van de resultaten en de effecten van hun projecten. Van der Roest erkent echter ook dat clubs deze projecten vaak gebruiken om hun imago te verbeteren. Hij benadrukt echter dat veel voetbalclubs met weinig middelen en beperkt personeel elke twee weken al een groot evenement moeten organiseren. Het draaien van een maatschappelijk programma vergt dus extra inzet en motivatie.
Een voorbeeld van een club die zijn maatschappelijke ambities waarmaakt, is FC Groningen. Hoewel de club afgelopen seizoen degradeerde uit de eredivisie, groeide de maatschappelijke tak juist. FC Groningen heeft een eigen stichting met twaalf medewerkers en een begroting van ongeveer 1,25 miljoen euro. De club organiseert diverse projecten, zoals voetbalclinics in achterstandsgebieden en een 'maatschappelijke skybox'. Simon Cageling, manager maatschappelijk verantwoord ondernemen bij FC Groningen, wijst op de mogelijkheden die de club heeft om op verschillende plaatsen te komen en zo een positieve invloed uit te oefenen.
Ondanks de kritiek die sommige clubs ontvangen op hun maatschappelijke ambities, zijn er ook nieuwe kansen ontstaan. Jordens Peters van Roda JC benadrukt dat de club bewust geen sponsorovereenkomsten heeft met gokbedrijven, ondanks dat dit financieel voordelig zou zijn. Daarentegen heeft de club nu samenwerkingen met bedrijven die waarde hechten aan de regionale betrokkenheid van de club.
Het maatschappelijk verantwoord ondernemen van voetbalclubs in Nederland neemt dus toe. Het met