Mist zorgt voor annulering van tientallen vluchten op Schiphol
Gepubliceerd op 09/09/2023 15:00 in Binnenland
Dichte mist heeft ervoor gezorgd dat er tientallen vluchten zijn geannuleerd op luchthaven Schiphol. In totaal ging het om 38 vertrekkende vluchten die aan de grond moesten blijven en 33 vluchten die niet konden landen vanwege het beperkte zicht.
Een woordvoerder van Schiphol heeft laten weten dat reizigers nog steeds hinder ondervinden door de mist. Tussen 04:00 uur en 10:00 uur was er sprake van vertragingen doordat vliegtuigen minder snel achter elkaar konden landen en opstijgen. Momenteel wordt er weer volgens schema gevlogen, maar er moeten nog wel wat vluchten worden ingehaald.
Op verschillende sociale media delen mensen foto's van de drukte bij de transferbalies op Schiphol. Met name bij deze balies is het momenteel druk met mensen die hun vlucht proberen om te boeken. De mist heeft ervoor gezorgd dat veel reizigers gestrand zijn op de luchthaven en zij proberen nu alternatieve reisplannen te regelen.
De annuleringen en vertragingen hebben geleid tot frustratie bij de getroffen reizigers. Velen van hen hadden belangrijke afspraken of vakanties gepland en moeten nu wachten op een oplossing. Schiphol doet haar best om de reizigers zo goed mogelijk te helpen en de situatie zo snel mogelijk te normaliseren.
De dikke mist die zich 's ochtends over de luchthaven heeft verspreid, heeft ook gevolgen gehad voor het vliegverkeer. Het beperkte zicht heeft ervoor gezorgd dat piloten niet veilig konden landen of opstijgen. Hierdoor waren de vluchten genoodzaakt aan de grond te blijven of uit te wijken naar andere luchthavens. De veiligheid van de passagiers staat altijd voorop, waardoor deze maatregelen noodzakelijk waren.
Schiphol blijft de situatie nauwlettend in de gaten houden en heeft extra maatregelen genomen om de drukte bij de transferbalies op te vangen. Het luchthavenpersoneel doet er alles aan om de gestrande reizigers zo snel mogelijk te helpen en hen van de nodige informatie te voorzien.
Reizigers wordt aangeraden om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij voor de laatste updates over hun vluchten. Schiphol hoopt dat de mist snel zal optrekken en dat de normale vluchtschema's spoedig kunnen worden hervat.
In de tussentijd blijft het wachten voor de gestrande reizigers en hopen zij op een goede oplossing voor hun reisplannen.