Treinreizigers stranden urenlang door technisch defect bij Antwerpen

Gepubliceerd op 30/08/2023 02:00 in Binnenland

Treinreizigers die gisteravond van Brussel naar Amsterdam wilden reizen, hebben urenlang vastgezeten door een technisch defect in de buurt van Antwerpen. Volgens de VRT stond de trein stil en waren er ongeveer vijfhonderd mensen aan boord.

Een woordvoerder van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft verklaard dat de Beneluxtrein rond 19.00 uur tot stilstand kwam door een technisch probleem. In eerste instantie probeerde het personeel het probleem op te lossen en leek dit ook te lukken. Echter, later ontstond er een nieuw probleem, waardoor de reizigers alsnog uit de trein werden gehaald.

Gelukkig konden de passagiers overstappen op een andere trein, die rond 23.00 uur arriveerde. Het heeft echter nog tot iets voor middernacht geduurd voordat iedereen uit de trein was.

Het technische defect zorgde voor grote vertraging en ongemak voor de gestrande reizigers. Het is niet bekend wat de exacte oorzaak van het defect was en hoe lang het heeft geduurd voordat het kon worden opgelost. De NMBS heeft haar excuses aangeboden voor het ongemak en zal de situatie verder onderzoeken om herhaling in de toekomst te voorkomen.

De Beneluxtrein is een belangrijke verbinding tussen Brussel en Amsterdam, waar veel reizigers dagelijks gebruik van maken. Het is dan ook begrijpelijk dat de vertraging en het technische probleem veel frustratie hebben veroorzaakt bij de gestrande passagiers.

Op sociale media uitten verschillende reizigers hun ongenoegen over de situatie. Ze klaagden over gebrek aan communicatie en informatie vanuit de spoorwegmaatschappij tijdens de vertraging. Sommige reizigers beweerden zelfs dat ze geen alternatieve vervoersmogelijkheden kregen aangeboden of dat er onvoldoende hulp aanwezig was.

De NMBS heeft toegegeven dat de communicatie tijdens de vertraging beter had gekund en belooft in de toekomst meer informatie te verstrekken aan gestrande reizigers. Ook zal er meer aandacht worden besteed aan het bieden van adequate hulp en mogelijke alternatieve vervoersmogelijkheden.

Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de Beneluxtrein. In het verleden zijn er vaker vertragingen en technische storingen geweest, wat heeft geleid tot ontevredenheid onder reizigers. De NMBS staat onder druk om de service en betrouwbaarheid van deze belangrijke treinverbinding te verbeteren.

Reizigers die de trein gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer zijn afhankelijk van een betrouwbare en punctuele dienstregeling. Het is dan ook essentieel dat de NMBS ervoor zorgt dat dit soort incidenten tot een minimum worden beperkt.

Het incident van gisteravond laat zien dat er nog werk aan de winkel is voor de Belgische spoorwegmaatschappij om de betrouwbaarheid en efficiƫntie van de Beneluxtrein te verbeteren. Met name de communicatie en het bieden van passende oplossingen bij vertragingen moeten worden aangepakt.

De NMBS zal de situatie verder evalueren en maatregelen nemen om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Reizigers hopen dat de spoorwegmaatschappij snel verbeteringen zal doorvoeren, zodat zij met meer vertrouwen gebruik kunnen maken van de Beneluxtrein.

Lees meer nieuws in binnenland