Gebrek aan transparantie rondom tarieven bij openbare laadpalen zorgt voor onnodig hoge kosten
Gepubliceerd op 28/08/2023 21:00 in Binnenland
Voor de elektrische rijder is het ingewikkeld om vooraf te zien hoe duur een laadsessie zal zijn bij een openbare laadpaal. Hierdoor betalen zij vaak onnodig te veel, stellen belangenorganisaties. Zij pleiten voor meer transparantie om de consument te helpen.
Tarieven voor elektrisch laden bij openbare laadpalen lopen sterk uiteen. Wie het niet van tevoren uitzoekt, kan bij een willekeurige laadpaal 70 cent per kilowattuur kwijt zijn, terwijl het goedkoopste tarief voor die paal 30 cent per kilowattuur is.
Het goedkoopste laadpunt vinden in Nederland is erg complex. Het tarief hangt af van verschillende factoren, waaronder de exploitant van de laadpaal, de laadpas en de gemeente waar men zich bevindt.
In Nederland zijn er ongeveer 70 aanbieders van laadpassen. Afhankelijk van de pas kan de prijs via een website of app worden achterhaald. Er zijn laadpassen met een vast tarief bij iedere laadpaal, maar deze zijn vaak niet het goedkoopste. Daarnaast zijn er passen en apps met een flexibel tarief dat per paal verschilt, waardoor de prijs van een laadpaal 200 meter verderop veel hoger kan zijn.
Wie geen pas of app heeft, kan via de QR-code op de paal betalen, maar moet zich dan eerst registreren of alsnog een app downloaden. Kortom, er zijn veel verschillende tarieven per laadpaal en het is ingewikkeld om deze allemaal te achterhalen.
De Consumentenbond heeft al jarenlang kritiek op het gebrek aan transparantie en heeft opnieuw onderzoek gedaan. Conclusie: het is nog steeds te ingewikkeld. Volgens de bond is het voor consumenten een enorme uitzoekklus vanwege de tientallen laadpassen met hun eigen tariefstructuur en voorwaarden.
Uit een enquête onder bijna tweeduizend elektrische rijders blijkt dat slechts één derde vooraf weet wat ze kwijt zullen zijn bij een laadpaal, aldus Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders.
Branchevereniging DOET van laadpaal- en laadpasexploitanten herkent dit beeld niet. Volgens een woordvoerder zijn er voldoende apps en websites om de prijzen te vergelijken. Hij verklaart de sterke prijsverschillen door te wijzen op de vergunningen die de gemeente afgeeft aan laadpaalaanbieders. De prijs wordt op dat moment bepaald en nieuwere contracten zijn vastgebonden aan hogere tarieven.
De Autoriteit Consument en Markt stelt dat aanbieders nu aan hun wettelijke plicht voldoen. Prijsinformatie moet vindbaar zijn en kloppen, maar de wet schrijft niet voor hoe makkelijk vindbaar die informatie moet zijn. De Consumentenbond hoopt op verandering en wil dat wettelijk wordt geregeld dat de basisprijs bij iedere laadpaal vooraf via een display zichtbaar is, vergelijkbaar met brandstofprijzen bij tankstations.
Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders hoopt op een goede, betrouwbare app op de markt. Tot die tijd raadt hij consumenten aan zelf grondig onderzoek te doen. Hij benadrukt dat elektrische rijders vaak onbewust te veel betalen voor het opladen en dat vooraf onderzoek doen naar de verschillende tarieven veel geld kan besparen.