Kabinet trekt 90 miljoen extra uit voor uitbreiding laadpalen netwerk
Gepubliceerd op 27/04/2023 07:00 in Binnenland
Het kabinet maakte gisteren bekend dat er 90 miljoen euro extra wordt uitgetrokken voor de uitbreiding van het netwerk van laadpalen voor elektrische auto's. Dit geld is voornamelijk bedoeld om "witte vlekken" in het netwerk op te lossen, gebieden waar nu nog weinig publieke laadpalen beschikbaar zijn. Uit een analyse van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) door NOS en regionale omroepen blijkt dat er grote verschillen zijn in de beschikbaarheid van openbare laadpalen in Nederland.
In Noord- en Zuid-Holland is er bijna overal minstens één laadpaal beschikbaar per 100 huishoudens, terwijl er in gemeenten in Limburg en de vier noordelijke provincies vaak maar één laadpaal beschikbaar is voor 300 of meer huishoudens. Nederland is opgedeeld in vierkanten van 500 bij 500 meter en de NAL streeft ernaar om in elk gebied van 500 bij 500 meter met 125 huishoudens of meer minstens één openbare laadpaal te hebben. Dit is echter nog niet overal gelukt.
In Friesland is dit doel bijvoorbeeld slechts in 35 procent van de gebieden gehaald, terwijl meer dan acht van de tien buurten in Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland voorzien zijn van minstens één publieke laadpaal. Ook als gekeken wordt naar het aantal elektrische auto's en plug-inhybrides per provincie, blijkt dat er in sommige gebieden nog steeds minder laadpalen beschikbaar zijn dan nodig.
Een verklaring voor dit verschil kan zijn dat er op het platteland minder elektrische auto's zijn en dat mensen daar vaker de mogelijkheid hebben om een privé-laadpunt aan te leggen. Ook is het welvaartsniveau op het platteland gemiddeld iets lager, waardoor minder elektrische auto's worden gekocht en er minder aanvragen voor laadpalen zijn. Daarnaast zijn er minder grote bedrijven met leaserijders gevestigd, terwijl leaserijders vaak de eersten zijn die om laadmogelijkheden vragen.
Directeur Roland Ferwerda van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur is blij met de extra 90 miljoen euro die nu beschikbaar is. Hierdoor kan de ambitie worden waargemaakt om de "witte vlekken" zo snel mogelijk op te lossen en moet op termijn iedereen gelijke toegang tot de laadpalen hebben. Ferwerda hoopt dat gemeenten in hun aanbestedingen ook rekening houden met het opvullen van "witte vlekken" en niet alleen palen plaatsen op goedlopende locaties.