Brand op autotransporter zet regels voor transport van elektrische auto's op zee onder druk
Gepubliceerd op 27/07/2023 00:00 in Binnenland
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) roept op tot strengere regels voor het transporteren van elektrische auto's op zee. Deze oproep komt naar aanleiding van de brand op de autotransporter Fremantle Highway ten noorden van Ameland. Op het schip bevinden zich circa drieduizend auto's, waarvan enkele elektrisch zijn aangedreven. Het vuur dat sinds middernacht woedt, is mogelijk ontstaan door een elektrische auto. Het blussen van een brandende elektrische auto blijkt uiterst lastig te zijn.
Voorzitter van de KVNR, Jan Valkier, noemt het transport van elektrische auto's op zee een "hoofdpijndossier". Hij verwijst naar een vergelijkbaar incident vorig jaar op volle zee, waarbij een schip volledig uitbrandde en zonk. Momenteel werkt de Internationale Maritieme Organisatie van de VN aan strengere regels voor het vervoer van elektrische auto's op zee, maar het is nog onbekend wanneer deze regelgeving wordt geïmplementeerd. Valkier dringt er bij de organisatie op aan om haast te maken met de nieuwe regels om toekomstige ongelukken te voorkomen.
De KVNR pleit voor regels die bepalen hoeveel elektrische auto's er aan boord van een schip mogen zijn. Daarnaast moet er onderzoek worden gedaan naar en maatregelen worden genomen voor het geval er toch brand uitbreekt op een schip met elektrische auto's aan boord.
Het blussen van elektrische auto's blijkt moeilijk te zijn vanwege de goede bescherming van de accu tegen aanrijdingen en water. Hierdoor is het lastig om de accu met bluswater te bereiken. Bovendien kan een uitgebrande accu opnieuw ontbranden. Volgens Yvonne Stassen, woordvoerder bij het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid, is het enige effectieve middel om te voorkomen dat de accu opnieuw opwarmt, om het batterijpakket langdurig onder water te dompelen.
Het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid (NIVP) heeft een rapport opgesteld met richtlijnen voor het bestrijden van brandincidenten met elektrische auto's op schepen. Het rapport benadrukt dat scheepspersoneel en brandweer snel moeten kunnen handelen bij dergelijke branden en over gespecialiseerde vaardigheden en gereedschap moeten beschikken. Als deze mogelijkheden ontbreken en de brand al in een vergevorderd stadium is, blijft alleen een volledige evacuatie van het schip over. Dit laatste was het geval bij de Fremantle Highway, waarbij 22 van de 23 bemanningsleden in veiligheid zijn gebracht, maar één persoon kwam te overlijden.
Het blussen van een brandende elektrische auto kan dagen of zelfs weken duren. Hoogleraar brandveiligheid Ruud van Herpen van de TU Eindhoven legt uit dat de auto's moeten uitbranden omdat een brand in een accu zonder zuurstof kan blijven voortduren. Snel ingrijpen is daarom essentieel. Het NIVP benadrukt dat bij een snelle melding een bluspoging nog mogelijk is, maar als het incident escaleert, zijn er op open zee vrijwel geen mogelijkheden meer om de brand te bestrijden.
Het verminderen van het brandrisico in elektrische auto's blijkt een uitdaging te zijn. Hoewel het risico nooit volledig kan worden geëlimineerd, kunnen maatregelen zoals het niet opladen en leeg houden van batterijen tijdens transport helpen. Daarnaast kan het verdelen van de elektrische auto's op vrachtschepen in kleinere compartimenten de verspreiding van brand vertragen en tijd winnen om het schip naar een haven te slepen.
De brand op de autotransporter Fremantle Highway zet de noodzaak van strengere regels voor het transport van elektr