Watersportsector niet enthousiast over verplicht vaarbewijs

Gepubliceerd op 22/07/2023 06:00 in Binnenland

Watersportorganisaties en -ondernemers zijn kritisch over de mogelijke invoering van een verplicht vaarbewijs. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat zij niet zitten te wachten op strengere regels. Volgens demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat kan een verplicht vaarbewijs de veiligheid op het water vergroten. Echter, de watersportsector is van mening dat het aantal incidenten op het water niet dusdanig hoog is dat er strengere regels nodig zijn.

Het aantal ongelukken op de Nederlandse binnenwateren is in 2022 gestegen, wat leidde tot meer gewonden en doden. Rijkswaterstaat heeft hierover cijfers gepubliceerd. De toename van het aantal incidenten wordt niet veroorzaakt door één specifieke oorzaak of type ongeval, maar het is wel duidelijk dat het de afgelopen jaren drukker is geworden op het water. Met name tijdens de coronaperiode hebben veel mensen een boot aangeschaft.

Om het aantal ongevallen terug te dringen, wil minister Harbers een aantal maatregelen treffen. Het plan is om de beroeps- en pleziervaart beter van elkaar te scheiden en een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart te onderzoeken. Momenteel is alleen een 'Klein Vaarbewijs' verplicht voor boten die 15 meter of langer zijn, of voor vaartuigen die sneller gaan dan 20 kilometer per uur, zoals waterscooters of jetski's. De politie pleit al langer voor aanscherping van de regels omtrent het vaarbewijs. Zij stellen dat veel ongevallen worden veroorzaakt door gebrek aan aandacht, onwetendheid en ondeskundigheid. Een verplicht vaarbewijs zou zorgen voor meer nautische kennis op het water.

Echter, de watersportorganisaties en -ondernemers zijn het niet eens met deze visie. Volgens hen keert de discussie over het vaarbewijs elk jaar terug, maar is het feitelijk gezien zeer veilig op het Nederlandse water. Geert Dijks, directeur van Hiswa-Recron, stelt dat er vorig jaar acht doden zijn gevallen in de pleziervaart, iets meer dan het langjarige gemiddelde. In Nederland zijn er ongeveer een half miljoen recreatieve vaartuigen, waarvan er 300.000 regelmatig gebruikt worden. Gezien deze cijfers, valt het aantal ongevallen dus mee volgens de watersportsector.

De watersportsector is van mening dat de incidenten met name plaatsvinden met snelle vaartuigen, waar nu al een vaarbewijs voor vereist is. Ze vergelijken varen zelfs met fietsen en stellen dat de politie ook niet pleit voor een fietsbewijs. Het verplicht stellen van een vaarbewijs zou volgens hen een drempel opwerpen voor recreanten, waardoor zij afzien van een dagje varen. De economische schade hiervan zou groot zijn. Ze pleiten voor meer handhaving op het water om hufterig gedrag aan te pakken.

Het Watersportverbond ziet liever dat mensen zich praktisch bekwamen in plaats van alleen een vaarbewijs halen. Ze vragen zich ook af voor wie een strenger vaarbewijs dan zou gaan gelden. Het lijkt hen niet zinvol en niet handhaafbaar om ook mensen met een roeibootje een vaarbewijs te laten halen. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) benadrukt daarnaast dat een verplicht vaarbewijs administratief veel vraagt en daarom moeilijk te realiseren zal zijn. Zij stellen wel voor dat huurders van boten minimaal een test moeten doen voordat zij het water opgaan, en dat alle boten verplicht een marifoon moeten hebben, zodat schippers onderling kunnen communiceren.

De ondernemers in de watersport zijn bezorgd dat mensen minder snel een boot zullen huren als een (strenger) vaarbewijs

Lees meer nieuws in binnenland