Studenten TU Eindhoven presenteren elektrische raceauto met snellaadtijd van 3 minuten en 56 seconden
Gepubliceerd op 13/07/2023 12:00 in Binnenland
Een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven heeft een nieuwe elektrische raceauto ontwikkeld die in slechts 3 minuten en 56 seconden volledig kan worden opgeladen. Vandaag wordt de auto gepresenteerd in Veghel, waarbij de studenten trots spreken van "een racemonster".
Het ontwikkelproces voor deze innovatieve auto begon in 2022, met als doel de laadtijd van elektrische auto's te verkorten. De studenten hebben de krappe vier minuten laadtijd weten te bereiken, wat zij beschouwen als een snelheid vergelijkbaar met een pitstop tijdens een race.
Het belang van het testen van een raceauto is volgens teammanager Julia Niemeijer niet te onderschatten. Als de technologie goed functioneert onder zware omstandigheden, kan deze overal worden toegepast. Op racesnelheid kan de batterij ongeveer acht rondes volhouden op een circuit, met een maximale actieradius van ongeveer 250 kilometer.
Daarnaast kan het systeem worden aangepast om een actieradius van 500 kilometer te bereiken zonder de laadtijd van 4 minuten te verhogen. Door het batterijpakket groter te maken en voldoende energie toe te voeren, kan hetzelfde laadtempo worden behouden.
Het team van studenten heeft zich voornamelijk gericht op het koelen van de batterijen tijdens de ontwikkeling. Bij snelladen neemt de kwaliteit van de batterijen af, omdat de temperatuur sterk kan stijgen. Om dit probleem op te lossen, hebben de studenten een koelsysteem ontwikkeld dat koelvloeistof tussen de batterijcellen laat circuleren. Het koelen van de cellen op individueel niveau is niet gebruikelijk, waardoor ze het zelf moesten ontwikkelen. Het was een uitdaging vanwege de beperkte ruimte tussen de cellen, maar ze zijn erin geslaagd om een methode te vinden die dit mogelijk maakt.
Met het verlagen van de laadtijd van elektrische auto's willen de studenten elektrisch rijden aantrekkelijker maken voor consumenten. Naast het feit dat mensen worden aangespoord om elektrische auto's te kopen, is het ook essentieel dat ze gebruiksvriendelijk zijn, aldus Niemeijer.
Het is nog onduidelijk wanneer deze technologie kan worden toegepast in reguliere auto's. Het team is afhankelijk van externe partijen voor de batterijcellen, terwijl zij zich richten op het ontwikkelen van de batterijpakketten eromheen. Hoewel Niemeijer hoopt dat dit snel kan gebeuren, is er geen concrete informatie beschikbaar.
Het studententeam heeft de technologie geïntegreerd in een LMP3-raceauto (Le Mans Prototype 3). Deze raceauto zal het komende jaar uitvoerig worden getest op het circuit van Le Mans. Uiteindelijk hopen de studenten hun technologie te presenteren tijdens de beroemde 24 uur van Le Mans-race in Frankrijk, om het batterijpakket onder de meest veeleisende omstandigheden te testen.