VanMoof, Nederlands bedrijf achter trendy e-bikes, kampt met financiële problemen
Gepubliceerd op 12/07/2023 23:00 in Binnenland
Het Nederlandse bedrijf VanMoof, dat bekend staat om zijn trendy elektrische e-bikes, bevindt zich momenteel in financieel zwaar weer. Dit is een opmerkelijke situatie, gezien het feit dat VanMoof ooit werd gezien als een groeiparel. Sinds de oprichting in 2009 door de broers Taco en Ties Carlier waren de verwachtingen hooggespannen.
De broers hadden de ambitie om de wereld te veroveren met hun minimalistisch ontworpen e-bike. In 2008 begonnen ze vol goede moed en in 2016 werd hun eerste e-bike op de markt gebracht. De hippe fietsen kregen al snel een grote schare fans, mede dankzij enthousiaste verhalen van recensenten. Zo prees tech-platform Bright vooral de innovatiekracht van het merk.
Recentelijk heeft hoofdredacteur Erwin van der Zande van Bright echter de VanMoof niet meer opgenomen in zijn koopgids. Dit komt door problemen met het nieuwe model S3. Van der Zande legt uit dat er te veel problemen waren met deze fiets, waarvan een groot aantal terugkwam voor reparatie. Het bedrijf was hier niet op voorbereid, zowel wat betreft de capaciteit voor reparaties als de algemene bedrijfsvoering. Corné van Zeijl, een bedrijfsanalist, benadrukt dat goede marketing alleen niet voldoende is wanneer de producten extra kosten met zich meebrengen.
Verontrust door dit nieuws hebben klanten vandaag nog geprobeerd om zaken te regelen voordat het te laat is. VanMoof onderscheidde zich van andere fietsfabrikanten door de fietsen direct aan de klant te leveren, zonder tussenhandelaar. Ook het onderhoud werd exclusief door het merk verzorgd. Echter, de fietsen hebben regelmatig gebreken en het bedrijf kreeg te maken met een groeiend aantal verzoeken voor reparaties. Lange wachttijden van zes maanden voor bestellingen en onvoldoende beschikbaarheid van onderdelen voor reparaties hebben het bedrijf evenmin geholpen.
Het online consumentenprogramma BOOS heeft in juni de problemen van VanMoof in kaart gebracht. Uit gesprekken met (oud-)werknemers en het doornemen van documentatie bleek dat het bedrijf onvolledig en oneerlijk communiceerde naar zowel klanten als personeel over de oorzaken van de problemen. Daarnaast werd onthuld dat VanMoof fietsen verkocht voordat ze volledig waren ontwikkeld en/of geproduceerd.
Van Zeijl beschouwt VanMoof als de "Tesla onder de fietsfabrikanten". Beide bedrijven bieden aantrekkelijke elektrische producten aan, vermijden tussenhandelaren en bevinden zich in het hogere prijssegment. Een prijs die mensen bereid zijn te betalen. Het grote verschil is echter dat Tesla genoteerd was aan de beurs, waardoor ze aandelen konden uitgeven om financieringsproblemen op te lossen. VanMoof heeft deze mogelijkheid niet. Het bedrijf heeft al langere tijd financiële problemen en heeft onlangs zelfs de verkoop stilgelegd. De crowdfunder, waarmee VanMoof 5 miljoen euro heeft opgehaald bij particuliere investeerders, heeft het bedrijf in gebreke gesteld vanwege het niet nakomen van rentebetalingen.
Klanten hebben al wekenlang geen geld teruggekregen voor geretourneerde producten en naar verluidt is het bedrijf door zijn geldreserves heen. Vandaag heeft de rechtbank in Amsterdam VanMoof uitstel van betaling verleend. Tenzij er nieuw krediet wordt verkregen, staat het bedrijf op de rand van faillissement.
Van Zeijl gelooft dat het verkrijgen van nieuw krediet moeilijk kan worden voor VanMoof. Hoewel investeerders in het begin bereid waren om productieproblemen door de vingers te zien