Klarna Card zorgt voor zorgen bij AFM en schuldhulpverleners

Gepubliceerd op 05/12/2025 18:00 in Binnenland

Sinds de introductie van de Klarna Card in september hebben al 70.000 Nederlanders de kaart in gebruik genomen. Deze kaart maakt het mogelijk om eerst te kopen en later pas te betalen, zowel online als in fysieke winkels. Echter, de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) maakt zich grote zorgen over deze nieuwe betaalfunctie.

Jongeren maken regelmatig gebruik van achteraf betalen. Laura, nu 24 jaar oud, raakte op haar 18e in de problemen nadat ze steeds meer kocht met achteraf betalen. Ze eindigde met een schuld van ruim 16.000 euro, deels door diensten zoals Klarna.

De AFM maakt zich zorgen over de extra kosten die klanten van deze betaaldiensten kunnen krijgen als ze te laat terugbetalen. De autoriteit vreest dat het gebruik van krediet nu nog meer zal toenemen door de mogelijkheid om in fysieke winkels te betalen met Klarna.

Klarna benadrukt dat het verstandig is om alleen geld uit te geven dat je al hebt. Toch erkennen ze dat er situaties zijn waarin krediet handig kan zijn, zoals bij het kopen van cadeautjes die mogelijk geretourneerd worden.

Momenteel vallen diensten zoals Klarna niet onder strenge eisen voor kredietverstrekkers. Maar vanaf november volgend jaar zullen deze strengere regels ook voor hen gelden. Dit is een belangrijke stap om te voorkomen dat mensen die al diep in de schulden zitten, nog meer krediet kunnen aangaan.

De Nederlandse Schuldhulproute ziet een toename in het aantal jongeren dat hulp zoekt vanwege schulden. Het is nu makkelijker dan ooit om geld uit te geven dat je eigenlijk niet hebt, mede door de mogelijkheid om met Klarna achteraf te betalen in winkels.

Het ministerie van Financiƫn erkent de zorgen over problematische schulden bij jongeren en werkt aan strengere regels om dit tegen te gaan. Laura heeft inmiddels haar schulden afbetaald en zegt dat ze haar les heeft geleerd.

Lees meer nieuws in binnenland