Zorgen over schrijfvaardigheid bij middelbare scholieren

Gepubliceerd op 20/11/2025 12:00 in Binnenland

Uit een rapport van de onderwijsinspectie blijkt dat ruim een zesde van de middelbare scholieren aan het einde van de tweede klas nog geen eenvoudige verhalen en berichten kan schrijven. Vooral leerlingen in het vmbo-basis en -kader halen dit niveau niet. Van de vmbo-leerlingen haalt 40 procent niet het niveau dat eigenlijk al aan het einde van de basisschool behaald zou moeten worden. Bij havo/vwo is dit percentage slechts 4 procent.

De inspectie maakt zich zorgen over deze resultaten en benadrukt dat schrijfvaardigheid belangrijk is voor toekomstige leerprestaties en in het beroepsleven. Er wordt aangegeven dat er in de Nederlandse les niet altijd voldoende tijd kan worden besteed aan schrijfvaardigheid, vanwege andere onderwerpen zoals begrijpend lezen en grammatica.

Matthijs van den Berg van de inspectie benadrukt dat schrijfvaardigheid niet alleen belangrijk is bij het vak Nederlands, maar dat het in alle vakken aandacht verdient. Gebrek aan schrijfvaardigheid kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor vervolgopleidingen en toekomstige carrièremogelijkheden, zoals het schrijven van een sollicitatiebrief.

Dit onderzoek is de eerste grootschalige meting naar schrijfvaardigheid op middelbare scholen en sluit aan bij eerdere zorgen over basisvaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het rapport benadrukt het belang van een goede schrijfvaardigheid voor de toekomst van leerlingen en roept op tot meer aandacht voor dit onderwerp in het onderwijs.

Lees meer nieuws in binnenland