Amsterdam Dance Event viert 30e editie met 1200 evenementen en half miljoen bezoekers
Gepubliceerd op 22/10/2025 14:00 in Binnenland
Vandaag gaat de 30e editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) van start. Gedurende vijf dagen en nachten zal de hoofdstad in het teken staan van de elektronische muziekindustrie, met maar liefst 1200 evenementen variƫrend van paneldiscussies en lezingen tot festivals en feesten. Op 300 locaties, waaronder de Ziggo Dome en undergroundclubs, zal Amsterdam worden overspoeld met een zee van zwart-geel.
Sinds 2023 trekt ADE jaarlijks ongeveer een half miljoen bezoekers en is uitgegroeid tot de grootste danceconferentie ter wereld. Anna Knaup, manager van toonaangevende Nederlandse dj's zoals Hardwell, herinnert zich de begindagen van ADE toen slechts 500 mensen op kwamen dagen. De eerste editie in 1997 was een bescheiden vakbeurs met een nachtprogramma in De Balie, Paradiso, Escape en De Melkweg.
Als general manager dance bij Stichting Conamus, tegenwoordig Buma Cultuur, kreeg Knaup de opdracht om de Nederlandse dancemuziek internationaal op de kaart te zetten. Door ADE dynamischer te maken en het aantal evenementen uit te breiden, groeide het evenement uit tot een wereldwijd fenomeen.
Het Amsterdam Dance Event heeft veel jonge dj's een springplank geboden, met evenementen zoals AMF in de Johan Cruijff Arena waar talenten zoals Martin Garrix hun eerste successen boekten. Medeoprichter Jeroen Fontein van Audio Obscura ziet een trend waarbij dj's steeds vaker hun eigen avonden hosten en hun eigen line-ups samenstellen.
Naast bekende clubs openen tijdens ADE ook locaties die normaal gesproken geen feesten organiseren hun deuren, waardoor het evenement een platform is geworden voor clubs en organisatoren om zich te presenteren. Echter, door stijgende productiekosten kiezen clubs vaker voor bekende dj's om zekerheid te hebben in het uitverkopen van evenementen.
De opkomst van sociale media heeft de dance-industrie veranderd, waarbij TikTok en het aantal volgers van een dj nu ook een rol spelen bij de samenstelling van line-ups. De industrie is volgens Knaup en muziekjournalist Malou Miedema nu vluchtiger geworden, waar artiesten snel populair kunnen worden door virale video's.
Hoewel sommige professionals ADE te duur vinden en het boekingsproces door de coronapandemie veranderd is, heeft het evenement Nederland internationaal op de kaart gezet en zorgt het voor een boost in de Amsterdamse economie. Hotels, restaurants en winkels profiteren allemaal van het jaarlijkse evenement, dat is uitgegroeid tot een belangrijk ecosysteem in de stad.