Podcasts als belangrijk platform voor politici tijdens verkiezingscampagnes

Gepubliceerd op 12/10/2025 13:00 in Binnenland

Politici maken steeds vaker gebruik van podcasts om zichzelf te profileren tijdens verkiezingscampagnes. In Nederland is de podcast een belangrijk medium geworden naast televisiedebatten, radio-uitzendingen en interviews in kranten en tijdschriften.

Volgens Sanne Kruikemeier, hoogleraar aan de Universiteit van Wageningen, spelen politieke partijen in op de behoefte van kiezers door in gesprek te gaan in podcasts. Dit is vooral belangrijk nu er beperkingen zijn op sociale media advertenties.

Verschillende politici, zoals Klaas Dijkhoff en Gert-Jan Segers, hebben hun eigen podcasts waarin ze de politieke actualiteit bespreken. Segers benadrukt dat een podcast meer gelegenheid biedt voor inhoudelijke gesprekken, in tegenstelling tot talkshows waar de tijd beperkter is en alles geregisseerd is.

Politici zien podcasts als een transparanter medium dan geschreven interviews, omdat het hele gesprek voor iedereen toegankelijk is. Journalisten kunnen het gesprek niet knippen of anders verwoorden, waardoor luisteraars zelf een oordeel kunnen vormen.

Hoewel het podcastlandschap in Nederland diverser is dan in de Verenigde Staten, zien politici podcasts als een extra plek om hun verhaal te doen. Het vergt wel veel tijd, maar politici vinden het waardevol om in gesprek te gaan met een geïnteresseerd publiek.

De podcast 'Zelfspodcast' nodigt ook politici uit voor gesprekken. Niet alle partijen maken hier gebruik van, maar de podcastmakers denken dat de gesprekken interessant zijn voor zwevende kiezers die nog twijfelen tussen verschillende partijen.

Lees meer nieuws in binnenland