Islamitische docenten conflicteren met democratische basiswaarden buiten schooltijd

Gepubliceerd op 29/09/2025 18:00 in Binnenland

Een inventarisatie van Nieuwsuur heeft aan het licht gebracht dat een aantal islamitische godsdienstleraren, die op basisscholen democratische basiswaarden moeten uitdragen, buiten schooltijd uitspraken doen die hiermee in strijd zijn. Zo pleiten sommige docenten voor het gehoorzamen van vrouwen aan mannen en bespreken ze lijfstraffen uit de sharia als afschrikmiddel. Ook worden homoseksualiteit en andere religieuze onderwerpen bekritiseerd.

De docenten zijn verbonden aan drie verschillende schoolbesturen en geven religieuze lezingen buiten de klas. Dit roept vragen op over de voorbeeldfunctie van docenten en de verantwoordelijkheid van scholen om democratische waarden te handhaven. Terwijl sommige schoolbesturen de vrijheid van meningsuiting van docenten buiten school benadrukken, benadrukt de PO-raad dat de voorbeeldfunctie van docenten ook buiten de school geldt.

Een docent in Noord-Nederland stelt dat een man het recht heeft om zijn vrouw te corrigeren als zij zonder hoofddoek naar buiten gaat, terwijl een andere docent aangeeft dat vrouwen thuis moeten bidden om buitenshuis te vermijden. Daarnaast worden in religieuze lezingen lijfstraffen uit de sharia besproken, zoals handamputatie bij diefstal, als onderdeel van theologische discussies.

De reacties van schoolbesturen variëren, waarbij sommige afstand nemen van de uitspraken en anderen benadrukken dat de meningen van docenten buiten schooltijd niet het standpunt van de school vertegenwoordigen. Er is een discussie ontstaan over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en de verantwoordelijkheid van scholen om waarden als gelijkheid en respect te handhaven.

Voor meer informatie over het onderzoek en reacties van schoolbesturen en instanties, kunnen geïnteresseerden de bijbehorende links raadplegen. Er zijn zorgen geuit over het lesgeven van verschillende rechtssystemen en het conflict tussen democratische waarden en religieuze overtuigingen, wat vraagtekens plaatst bij de rol van religie in het onderwijs.

Lees meer nieuws in binnenland