Meta stopt met politieke advertenties in EU vanwege nieuwe regels

Gepubliceerd op 25/07/2025 22:00 in Binnenland

Het techbedrijf Meta, bekend van onder andere Facebook en Instagram, zal vanaf begin oktober geen betaalde advertenties meer tonen in de Europese Unie die betrekking hebben op politiek, verkiezingen of maatschappelijke kwesties. Dit besluit is genomen naar aanleiding van nieuwe Europese regelgeving die volgens het bedrijf "onwerkbaar" is.

Deze nieuwe wetgeving, genaamd Transparantie- en Doelgerichtheid van Politieke Advertenties (TTPA), heeft als doel om mensen in staat te stellen politieke advertenties snel te herkennen, te achterhalen wie erachter zit en te bepalen of het om een doelgerichte advertentie gaat. Daarnaast wil de EU met deze regels buitenlandse beïnvloeding bij verkiezingen tegengaan, met een specifiek verbod op politieke advertenties van buitenlandse sponsors in de drie maanden voor een verkiezing of referendum.

Meta heeft in de afgelopen jaren al verschillende maatregelen genomen om transparanter te zijn over politieke advertenties, zoals het vermelden van de betalende partij en het opnemen van deze informatie in een publieke database. Echter, de nieuwe wetgeving die van kracht wordt in oktober brengt volgens het bedrijf aanzienlijke operationele uitdagingen en juridische onzekerheden met zich mee.

Deze nieuwe regels zullen ook de mogelijkheden beperken om op maat gemaakte boodschappen voor specifieke doelgroepen te creëren, wat volgens Meta een bedreiging vormt voor de principes van gepersonaliseerde reclame. Desondanks benadrukt het bedrijf dat politieke advertenties buiten de EU nog wel toegestaan zullen blijven.

Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2020 heeft aangetoond dat op maat gemaakte politieke boodschappen invloed kunnen hebben op de stemkeuze van kiezers. Dit heeft bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2023 tot zorgen geleid, waarbij verschillende partijen gebruik maakten van zeer gerichte advertenties. De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwde destijds dat dit kan leiden tot een oneerlijke verkiezingsuitslag.

Een bekend voorbeeld van de impact van microtargeting is het schandaal rondom Cambridge Analytica, een databedrijf dat in 2014 de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers heeft misbruikt. Dit heeft geleid tot zorgen over de invloed van techbedrijven bij verkiezingen, zoals bleek bij de ongeldigverklaring van de presidentsverkiezingen in Roemenië vanwege verkeerde informatie aan kiezers.

De Europese Commissie doet op dit moment onderzoek naar Facebook en Meta vanwege hun tekortkomingen in het tegengaan van desinformatie en misleidende reclame voorafgaand aan de Europese verkiezingen van vorig jaar juni. Dit betrof onder andere reclames met kunstmatige intelligentie en deepfakes.

Lees meer nieuws in binnenland